مه شو: ظاهر ناخن به دلایل مختلفی امکان دارد تغییر کند. به ظاهر ناخن های خود توجه زیادی داشته باشید زیرا نشان دهنده سلامت یا عدم سلامت بدن و یا کمبود برخی از مواد ضروری و ویتامین ها و گاه نشان دهنده یک بیماری خاص هستند. بنابراین، همیشه به ظاهر، رنگ، شکل و ساختار آن توجه کنید تا در صورت مشاهده هرگونه تغییری در پی یافتن دلیل آن باشید.

گاه اتفاق می افتد که فرورفتگی های زیادی را در سطح ناخن مشاهده می نمایید که به اندازه ته سوزن عمق دارند که اغلب این فرورفتگی ها نشانه یک بیماری مانند اگزما، یک نوع طاسی یا پسوریازیس می باشند.

گاهی به دلیل بیماری هایی مانند پسوریازیس، لیکن پلان و یا حتی بعضی از مشکلات تیروئیدی، ناخن از بستر خود جدا می گردد. جداشدن ناخن از بستر خود اغلب منجر به عفونت می شود و ناخن جدا شده سبز رنگ می گردد.

اگر در افراد جوان شاهد خطوط برجسته ای از انتهای ناخن به سمت نوک ناخن هستید این امر امکان دارد نشانگر آرتریت روماتوئید، بیماری های پوستی مانند لیکن پلان یا اگزما باشد البته این امر در افراد مسن طبیعی است.

امکان دارد به خاطر عفونت قارچی یا دلایل دیگر، ناخن ها زیاد رشد کنند، ضخیم شوند و پیچ بخورند و به شکل چنگال درآیند. در این بیماری ناخن ظاهری نازیبا و کج پیدا می کند. ناخن های پا بیشتر با این مشکل روبرو می شوند. در صورت مشاهده این آثار سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر ناخن شما دچار نقط کوچک سفید رنگ شده است، مسأله خاصی ندارد و به احتمال زیاد بر اثر ضربه اینگونه شده است.

چنانچه ناخن های شما شکننده و زرد رنگ شدند، اغلب به دلیل عفونت قارچی می باشد؛ البته سیگار هم عامل مؤثری در تغییر رنگ ناخن ها و شکننده شدن آنها به شمار می آید.

اگر انحنای ناخن افزایش یافته و نوک انگشتان پهن گردند، این امر نشانه بیماری های خطرناک مانند سرطان ریه، فیبروز کیستیک و یا برونشیکتازی است. البته افزایش انحنای ناخن یا همان چماقی شدن امکان دارد نشانه بیماری کبدی، بیماری تیروئیدی، بیماری قلبی مادرزادی یا یک بیماری روده ای مانند بیماری کرون باشد. اگر ناخن چماقی از همان بدو تولد وجود داشته باشد به دلیل نقص مادرزادی است و درمانی هم تاکنون برای آن پیدا نشده است.

مورد دیگر قاشقی شدن ناخن ها است. چنانچه بدن دچار فقر شدید آهن باشد، ناخن ها مقعر یا به اصطلاح قاشقی می شوند.

در صورت مشاهده هریک از موارد مذکور، غیر از نقاط سفید رنگ که اغلب حاصل ضربه می باشند، سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید و در صدد یافتن دلیل، منشاء بیماری و درمان آن برآیید.