پس از شش ماه که کم کم وزن کم کردید برای خوردن مواد مغذی و کم کالری و فعالیت های مرتب ورزشی تلاش کنیدبعد از چند ماه که بر روی وزن خود کار کردید از پزشک بپرسید که میزان وزنی که کم کرده اید کافی است یا خیر؟

شش راز برای باقی ماندن در وزن مناسب.

اگر تا به حال برای لاغر شدن کارب انجام داده اید می دانید که این کار بیش از این است که به خودتان قول بدهیو که کمتر بخورید و بیشتر فعالیت کنید باید از نظر روحی نیز برای رفتارهای جدید خود آمادگی داشته باشید در زیر نکاتی در رابطه با وزن مناسب توصیه شده ایت.

اهدافی منطقی در نظر بگیرید.

خیلی از مردم اهداف غیر واقعی را برای میزان وزنی که می خواهند کم کنند در نظر می گیرند اگر می خواهید بعدا وزن بیشتری کم کنید می توانید برای شروع و به دست آوردن سلامتی که در پی دارد ۵ تا ۱۰ درصد از وزن خود را کم کنید این هدف هم منطقی است هم با ارزش.

کلا مهم است که اهداف مربوطه اهدافی خاص قابل دستیابی و جبران پذیر باشند یعنی اگر نتواستید در شرایطی آن را انجام دهید وقت دیگری بتوانید آن را جبران کنید برای مثال بیشتر ورزش کردن هدف خوبی است اما خیلب خاص نیست ۳۰ دقیقه قدم زدن در روز خاص است و قابل انجام اما اگر یک روز سرما خورده باشید چه؟یا اگر بیرون باران تندی می بارد چه؟ اما ۳۰ دقیقه قدم زدن ۵ روز در هفته خاص قابل انجام و جبران پذیر است.

موفقیت مرحله به مرحله.

به جای انتخاب یک هدف بزرگ یک سری از اهداف کوچک را برگزینید که شما را به هدف نهایی نزدیک تر و نزدیک تر کنند برای مثال اگر یکی از اهداف شما کم کردن مصرف کالری روزانه از ۲۰۰۰ واحد به ۱۲۰۰ واحد است ابتدا میزان مصرف را به ۱۷۰۰ واحد برسانید بعد به ۱۴۰۰ و نهایتا به ۱۲۰۰ وقتی مرحله به مرحله موفق شوید تشویق می شوید که را را برای رسیدن به هدف نهایی هم چنان ادامه دهید.

به خودتان پاداش بدهید.

برای این که توانسته اید کنترل خود را به دست بگیرید به خود پاداش بدهید تا برای رسیدن به هدف تشویق شوید یک ‌پاداش موثر چیزی خواستنی دارای زمان مشخص ( چیزی که نمی توانید آن را به تاخیر بیندازید ) و وابسته به هدف می باشد پاداشی را که انتخاب می کنید می تواند چیزی باشد که برای خود می خرید یا علمی باشد مبنی بر این که با خودتان مهربان هستید مثل مرخصی از کار برای چند ساعت یا گذراندن یک بعدظهر با یک دوست غذا را به عنوان پاداش انتخاب نکنید معمولا اگر این پاداش،پاداشی کوچک برای رسیدن به هدف کوتاه مدت باشد بهتر عمل می کند تا پاداشی بزرگ که مدت زمان طولانی و فعالیت زیاد نیاز دارد.

بنویسید.

مرتبا تمام کارهایی را که برای کم کردن وزن انجام می دهید بنویسید مثل میزان کالری که می خورید و دوره ورزش هایی که انجام می دهید و همین طور میزان وزنی که کم می کنید(سعی کنید در یک ساعت معین در روز یک یا دوبار در هفته خود را وزن کنید)وقتی این روش را در پیش بگیرید به شما و یا به مربی تغذیه شما فرصت می دهد تا کارهای آتی را برای کم‌کردن وزن تعیین کنید. حساب پیشرفت ها را داشتن به شما کمک می کند هم چنان با انگیزه باقی بمانید.

خود را مهار کنید.

برای کم کردن موفقیت آمیز وزن باید نقاط ضعف خود را بشناسید این نقاط ضعف آن هایی هستند که شما را وادار به بیشتر خوردن می کنند مثل این که دوست دارید هنگام تماشای تلویزیون ذرت بو داده یا خوراکی های دیگر بخورید.یا از شکر و خامه کنار قهوه نمی توایند بگذرید یا بسشتر وقت ها با دوستی هستید که عاشق خوردن است برای این که در دام این نیفتید در نحوه رفتار خود تغییراتی به وجود بیاورید برای مثال اگر سخت است که شکر و خامه ببینید و نخورید بعد از این که برای خودتان قهوه ریختید محل را ترک کنید.

هنر زود احساس سیری کردن.

تغییر در نحوه خوردن غذا کمک می کند که کمتر بخورید بدون این که احساس کنید محروم مانده اید آرام خوردن کمک می کند زودتر رضایت پیدا کنید و سراغ بشقاب دومی نروید خوردن مقادیر زیادی سبزی جات و میوه و نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی های بدون کالری به پر شدن سریع شکم کمک می کند ترفند دیگر استفاده از بشقاب کوچک است بنابراین مقدار متوسط غذا در آن کم به نظر نمی آید به هر حال بهتر است برنامه ای مرتب و زمانبندی شده برای خوردن داشت بخصوص اگر می خواهید یک وعده غذا را نخورید یا خوردن آن را به تعویق بیندازید.