بسیاری از مبتلایان به دیابت در پای خود مشکلاتی دارند. با مواظبت های لازم شیوع این مشکلات کاهش می یابد.

اختلال گردش خون و نوروپاتی شایع ترین گرفتاری پای افراد دیابتی است. نوروپاتی (اختلال و بیماری دستگاه عصبی)، بصورت کاهش یا از بین رفتن حس در پاها تظاهر می کند. مثلا اگر با ایستادن در روی یک جسم نوک تیز مانند میخ درد احساس نکنید مبتلا به نوروپاتی می باشید. کاهش حس درجات مختلفی دارد. مثلا ممکن است از برخورد یک جسم تیز یا زیر پا ماندن جسم نوک تیز باخبر باشید اما ممکن است بطور کامل ضربه به انگشت پا و یا سوختگی شدید با آفتاب را متوجه نشوید.

در دیابتی های مزمن اختلال و کاهش جریان خون پاها بسیار شایع می باشد. در افراد غیر دیابتی نیز با گذشت سن جریان خون پا کاهش می یابد با گذشت سن عروق خونی پیر و پر پیچ و خم گشته و مسدود می شوند و نمی توانند خون کافی حمل نمایند. برای حفظ سلامتی انساج خون کافی ضروری می باشد. زیرا مواد غذایی توسط خون به انساج رسیده و مواد زائد نیز از طریق خون دفع می گردند. پاها و ساق پا جزو اولین قسمت های بدن هستند که با کاهش گردش خون آسیب می بینند.

انقباض و گرفتگی عضلانی که با راه رفتن در پا ظاهر گشته و با استراحت از بین می رود از اولین علائم اختلال گردش خون پا می باشند. کندی التیام زخم و بریدگی نیز علامت دیگری است. علامت دیگر این است که با نشستن پاها قرمز شده و وقتی آنها را در روی صندلی یا میز بالاتر قرار می دهید سفید و رنگ پریده می شوند. در پای مبتلا رشد موها کم و یا از بین رفته و پوست بسیار نازک می گردد.

برای پیشگیری از گرفتاری های پا مرقبت های روزانه ای که در صفحات بعد ذکر می شود، بایستی بدقت مراعات نمود.