علل چاقی

همانطوری که در ابتدای بحث اشاره شد عوامل بسیار زیادی در بروز چاقی موثر هستند ولی به طور عمده علت های شناخته شده به قرار زیر است :

الف) علل ژنتیکی :

بین 70-25 درصد از تغییرات غیر طبیعی در وزن بدن ناشی از مسائل مربوط به ژن می باشد. علت بالا بودن طیف حداقل و حداکثر ذکر شده تفاوت منابع علمی و کتب مرجع چاقی است، ولی در کل بایستی اذغان داشت که نقش عوامل ژنتیکی در چاقی ثابت شده است و با توجه به مطالعات خانوادگی که هم خوانی BMI را در منسوبین درجه اول نشان داده است این موضوع به اثبات رسیده است که نقش اختلالات ژنتیکی امری غیر قابل انکار است. طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شده است که عواملی چون سوخت و ساز پایین در حال استراحت، کم بودن تأثیر حرارتی مواد غذایی و یا عدم سوخت و ساز کامل چربی به همراه تمایل زیاد بدن برای استفاده از کربوهیدارتها (مواد قندی) به عنوان سوخت می توانند زمینه ژنتیکی چاقی را نشان دهند. همچنین بسیاری از عوامل عصبی و هورمونی موجود در تنظیم وزن به شکل ژنتیکی کار می کنند و تعداد و ابعاد سلول های چربی و توزیع منطقه ای آن در بدن نیز به طریق ژنتیکی مشخص می شوند.

البته این بدان معنی نیست که افراد دارای ژن چاقی هیچ تلاشی جهت کاهش وزن نداشته باشند. بلکه بدین معنی است که این افراد باید نسبت به افراد عادی تلاش بیشتری داشته باشند.

ب) عوامل محیطی و تغذیه ای :

اختراعات و ابداعات مختلف در جهت راحتی انسان به طور غیر مستقیم سبب افزایش چشمگیر چاقی در دنیا شده است.

موتور سیکلت، اتومبیل، آسانسور، پله برقی، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی، دستگاه کنترل از راه دور، مایکروویو  و هزاران مورد دیگر همگی انسان را از تحرک وا داشته و از طرف دیگر غذاهای آمادهف رستوران ها و شیرینی فروشی ها و تولید مواد غذایی در بسته بندی های بزرگ مثل سس مایونز خانواده و ... عوامل مساعدی برای حرکت کمتر و مصرف بیشتر را فراهم آورده است به طوری که داده های فوق بیانگر این مطلب هستند که افزایش شیوع چاقی در دو یا سه دهه اخیر ممکن است ناشی از کاهش در مصرف انرژی باشد که مساوی با کاهش دریافت انرژی نبوده است. پس تحرک (خروجی انرژی) ما نسبت به نیاکانمان به سمت صفر و در عوض تغذیه (ورودی انرژی) ما به سمت بی نهایت میل می کند.