استرس برای همه ی ما وجود دارد ، اما از آنجایی که نمی توانیم کار ، خانواده و به طور کلی زندگی خود را نادیده بگیریم ، باید استرس را از طریق تغذیه ی درست ، انجام منظم تمرینات ورزشی ، خواب کافی و مراقبت از سلامت ، کنترل کنیم . در غیر این صورت ، علایم وجود این استرس ، در پوست ، مو و ناخن ظاهر خواهند شد . در این قسمت تاثیرات مخرب استرس بر زیبایی را با هم بررسی می کنیم .

 

پف زیر چشم ها

 

کارهایی که باید انجام دهید و برنامه کاری فردا روی ذهن شما تاثیر گذاشته و با این همه فکر خیال نمی توانید شب ها خواب کافی داشته باشید . این کمبود خواب و فکر زیاد مایعات را به سمت پلک ها هدایت می کند و سر انجام روز بعد چشمان خود را پف کرده و متورم خواهید دید . البته پف زیر چشم ها برای افرادی که روی شکم می خوابند وضعیت بدتری خواهد داشت .

 

از پف زیر چشم ها پیشگیری کنید و یا آن را از بین ببرید

 

حداقل هشت ساعت در شبانه روز بخوابید . از آنجایی که نور صفحه گوشی شما مغز را برای بیدار ماندن تحریک می کند ، یک ساعت قبل از خواب گوشی موبایل و یا لپ تاپ خود را خاموش کنید و یا از نگاه کردن به صفحه نمایش خودداری نمایید . در این فرصت یه فنجان چای بابونه ی گرم و یا هر دمنوش بدون کافئین دیگری بنوشید تا به آرامش و خواب با کیفیت هنگام شب کمک کند .

 

اگر بعد از انجام این کارها باز هم پف چشم ها وجود دارند ، دو قاشق را در فریزر بگذارید تا خنک شوند . پشت قاشق ها را زیر چشم های خود قرار دهید و به این صورت پف چشم ها از بین خواهد رفت .

 

پوست خشک و ملتهب

 

اگر همیشه استرس دارید ، احتمالا بدن شما با کمبود مایعات مواجه است و آب کافی نمی نوشید . و یا در مصرف چای و قهوه زیاده روی می کنید .  نوشیدنی های کافئین دار بدن را دچار کم آبی می کنند و اگر این مشکل به موقع حل نشود ، پوست آسیب می بیند .

 

پوستی شاداب و جوان داشته باشید

 

از همه مهمتر ، روزی هشت لیوان و یا حتی بیشتر آب بنوشید . چای سبز هم سرشار از آنتی اکسیدان است و به سلامت پوست کمک می کند . می توانید آب مورد نیاز بدن را از طریق میوه ها و سبزیجات نیز تامین نمایید .

 

آکنه

 

استرس اختلالات پوستی بسیاری را مثل آکنه ، پسوریازیس و یا اگزما بوجود می آورد. در مورد آکنه باید بگوییم ، در اثر استرس هورمون کورتیزول آزاد می شود که قادر است دیگر هورمون های بدن را تحت تاثیر قرار دهد . می توانید نتیجه ی افزایش این هورمون را به صورت آکنه روی پوست خود مشاهده کنید . همچنین استرس تعادل میان باکتری های مفید و مضر را در معده از بین می برد . با از بین رفتن این تعادل آکنه ها روی پوست بوجود می آیند .

 

برای از بین بردن جوش ها و آکنه های ناشی از استرس

 

سعی کنید نفس عمیق بکشید و گاهی نفس خود را چند ثانیه نگه دارید و سپس آن را به آرامی با شمارش به بیرون هدایت کنید تا آرامش ذهن خود را بازیابید . دانلود یک فیلم آموزشی مدیتیشن و انجام این تمرینات به مدت ده دقیقه در روز نیز به کنترل استرس کمک می کند . البته مواد غذایی سالم برای سلامت معده نیز استرس را تا حد زیادی کاهش می دهد . بدن بدون تغذیه ی صحیح قادر به کنار آمدن با استرس و اضطراب نخواهد بود . همچنین کاهش مصرف قند و شیرینی جات را جدی بگیرید .

 

قرمزی و تورم چهره 

 

وقتی استرس دارید نفس های شما ناکامل و کوتاه خواهند بود . حتی گاهی بدون آنکه خود متوجه شوید ، برای مدتی نفس خود را بی اختیار حبس می کنید و همین موضع قرمزی و تورم چهره را بوجود می آورد .

 

قرمزی چهره ی خود را از بین ببرید

 

 از یک دستگاه بخور و گیاهانی مثل بابونه در منزل استفاده کنید تا از استرس بیش از حد در امان بمانید . حتی می توانید در مواقعی که استرس دارید ، به خاطرات خوب و شاد فکر کنید . شاید این نکات ساده باشند ، اما تاثیری عمیق و جدی بر کنترل استرس خواهند داشت .

 

چین و چروک های ریز

 

اگر چهره ی شما دائما حالت مشخصی مثل اخم یا فشردن لب ها به یکدیگر ، هنگام استرس و ناراحتی ، داشته باشد، کم کم چین و چروک ها را در این نواحی از پوست بجود می آورد .

 

جلوگیری از چین و چروک ها

 

مراقب برخی از حالات چهره که ناخودآگاه ظاهر می شوند باشید . خصوصا وقتی مشغول انجام کار هستید و تمرکز ندارید . حتی می توانید از یک نوار پارچه ای تمیز که بین ابروهای خود می چسبانید استفاده کنید تا وقتی ناخود آگاه اخم می کنید متوجه آن شوید .

 

سپید شدن موها

 

استرس با تاثیر بر رنگدانه های مو و پیشگیری از تولید آنها ، موجب  سفیدی موها می شود . البته استرس یکی از مهمترین فاکتورها در ریزش مو بشمار می رود .

 

پیشگیری از سفیدی زودرس مو

 

با دکتر خود درباره ی مصرف ویتامین های گروه B و بیوتین مشورت کنید این ویتامین ها به استحکام و پیشگیری از ریزش و سفیدی موها کمک می کنند . شامپوهای حاوی پروتئین نیز موثر خواهند بود .