جذابیت دستیابی به روش های سریع بسیار زیاد است و بازار عواملکاهش وزن طبیعی نیز بسیار گرم.

 1.کرومیوم :

بر طبق ادعاها، کرومیوم می تواند کاهش چربی را بهبود بخشیده و مقدار توده خالص بدن را افزایش دهد. این عامل بر عملکرد انسولین در مورد کربوهیدرات تأثیر گذاشته و نیز بر لیپیدها و سوخت و ساز پروتئین تأثیر می گذارد، ولی مکانیزم آن به درستی شناخته نشده است. بررسی های رژیمی نشان می دهد که اغلب افراد، کمتر از میزان مورد نیاز کرومیوم مصرف می کنند. به علاوه، انجام فعالیت های فیزیکی در بزرگسالان روند کاهش کرومیوم را سرعت می بخشد.

یافته ها حاکی از آن اند که استفاده بی دلیل از کرومیوم و مکمل های آن بر ترکیب بدن هیچ تأثیری نخواهند داشت. زمانی که مطالعات ترکیب بدن انجام می شوند، داده ها نشان می دهند که مکمل کرومیوم باعث افزایش ابعاد عضلات نشده و بر روند کاهش چربی نیز تأثیر ندارد.

کرومیوم با آهن برای باند شدن با ترانسفرین رقابت می کند. پژوهش ها این فرضیه را نشان می دهند که افزایش کرومیوم در نتیجه مکمل آن در بدن، ممکن است تأثیر سوئی بر انتقال آهن داشته باشد. در یک مطالعه اخیر تأثیر کرومیوم بر روی آهن در مردان مسن مورد بررسی قرار گرفت؛ کرومیوم در این حال بر تغییر میزان آهن و انتقال آن تأثیر نداشت.

2. دهیدرو اپی اندروسترون :

در میان سایر ادعاها، DHEA از مواردی است که فرض می شود باعث کاهش وزن می گردد. متاسفانه، تنها در حیوانات مطالعاتی در این باره صورت گرفته است. عوارض مربوط به این عامل شامل سرطان کبد می شود که در موشها پدید آمد. به علاوه مکمل این ماده می تواند باعث افزایش مقاومت انسولین، رشد موهای زائد و کاهش کلسترول HDL، و افزایش خطر بیماری قلبی شود.

3. افدرا :

پدید آورندگان افدرا (ماهانگ) بر این ادعا هستند که این عامل مزایایی چون کاهش وزن، افزایش انرژی، بهبود عملکرد و افزایش توده بدون چربی دارد. مطالعات نشان می دهند که این عامل به تنهایی نمی تواند به کاهش وزن بیانجامد؛ با این حال در ترکیب با کافئین و رژیم با کالری محدود کاهش وزن بیشتر می شود . ماهانگ یک محرک سیستم عصبی مرکزی است و باعث افزایش فشارخون و تپش قلب می شود. این عامل می تواند در بیماری های قلبی، دیابت، فشارخون و بیماری تیروئید خطرناک باشد. FDA تاکنون بیش از 100 گزارش درباره واکنش های مخاطره آمیز این عامل دریافت داشته است. از آثار جانبی این عامل در کنار کافئین که کم خطرتر است- می توان به کم خوابی، گیجی، و لرزش اشاره کرد. وقتی افراد استفاده از آن را متوقف می سازند، ممکن است دچار درد و سردرد شوند.

4. سنا :

این عامل برگ نوع خاصی از یک گیاه است که بصورت خشک شده در مصر و هند تولید می شود. استفاده از آن که باعث اسهال می شود، می تواند سطح پتاسیم را به شدت پایین آورد. تا به حال سه مورد مرگ در اثر استفاده از آن گزارش شده است.

5. چیتوسان :

این ترکیب غیرقابل هضم از صدف گرفته شده و یکی از داروهای بسیار رایج در کاهش وزن می باشد. ادعاها در این باره نشان می دهند که این عاملجذب چربی ذب را محدود می کند. مطالعه کنترل شده درباره اثر آن در دفع چربی اطلاعاتی به دست نمی دهد.

6. گارسینیا کامبوچیا :

اسید هیدروکسی سیتریک یکی از عوامل فعال موجود در garcinia است و برای کاهش قابلیت ذخیره سازی چربی در بدن به کار می رود. مطالعات نشان می دهند که این عامل تأثیر زیادی بر کاهش وزن ندارد، البته این مطالعات محدود به جانوران می باشد.