راهکارهایی برای تقویت اراده در انجام برنامه کاهش وزن :

شخص با اراده کسی است که وقتی درباره ی کاری (کاهش وزن) به خوبی تأمل کرد و آن را نافع دانست، تصمیم به انجام آن می گیرد و با فعالیت و ثبات قدم، آن را به اجرا در می آورد ولی در مقابل فرد سست اراده، با کمترین مشکلی، از انجام دادن کار، دلسرد شده، دست از تلاش بر می دارد. شخص با اراده کسی است که دارای هدفی معقول است و تا موقعی که به آن نرسیده از تعقیب آن باز نمی ایستد و مشکلات و موانع روانی یا مادی، به اراده و عزم او لطمه نمی زند و از پیشرفتش، جلوگیری نمی کند.

جهت تقویت اراده اجرای موارد زیر ضروری است :

  • تعیین هدف و ایجاد انگیزه قوی :

انسان باید ابتدا هدف و یا اهداف خود را در موقع کاهش وزن، به طور دقیق و مشخص، ترسیم کند طبیعی است که این هدف، باید شفاف، معقول، قابل دست یابی، بدون افراط و تفریطف مطابق توان و استعداد خود و واقع بینانه و نه بلند پروازانه و خارج از توانایی های شخص باشد. در غیر این صورت، وقتی با مشکلات و موانع سختی روبه رو شود، ناامید و دلسرد شده، از ادامه کار، منصرف می شود و خود را ناتوان و بی اراده می بینید.

* اهداف درمان چاقی :

دستیابی به وزن ایده آل یا درصد چربی در بدن همیشه خواستنی ولی واقع گرایانه نیست و در برخی شرایط اساساً درست نیز به نظر نمی رسد. افراد چاق با تغییر اندکی از وزن شان (5 تا 10 درصد) ممکن است سلامت بیشتری بیایند و احتمالاً  از شدت بعضی عوارض کم خواهد شد. در مطالعه ای بر روی بیماران بسیار چاق مبتلا به دیابت که 5% وزن شان کاهش یافته است مشخص شد که کنترل قند در آنها بهبود فراوانی یافته است. به رغم این نکته که کاهش وزن اندک سودمند است و می تواند آسان باشد، مشخص شده است که اشخاص بسیار چاق اهداف خاصی جهت کاهش وزن خود دارند که با اهداف متخصصان تفاوت می کند. اهداف شخصی آنها در این باره و انتظارات آنها اغلب غیر واقعی و دست نیافتنی است. متخصصان از این رو، در کار بیماران مداخله کرده و می کوشند روند واقعی تری را برای آنها در نظر گیرند.