استفاده دارویی از روغن کرچک خصوصا در نواحی افریقا ، هند و سرزمین هایی که این گیاه اصالتا پرورش داده می شده ، قدمتی طولانی دارد . این روغن در واقع اولین روغنی بود که برای مصارف صنعتی ، به دلیل چسبندگی زیاد و چربی بالا ، مورد استفاده قرار گرفت .

 

اما این روغن خارق العاده فوایدی بسیار بیشتر از این موارد دارد ، به طوری که هر یک از ما برای سلامت و زیبایی خود در منزل به آن احتیاج پیدا می کنیم .

 

افزایش رشد موها با  روغن کرچک

 

البته ماساژ همه ی قسمت های بدن با این روغن منجر به افزایش رشد موهای آن ناحیه نمی شود ، اما قطعا برای بهبود رشد موهای سر و روی پوست این ناحیه موثر خواهد بود . این روغن گرم با افزایش جریان خون کف سر ، رشد هرچه بیشتر موها را تحریک می نماید .

 

روغن را تا حدی گرم کنید که برای پوست انگشت قابل تحمل نباشد . سپس اجازه دهید کمی سرد شود ، اما نه کاملا . با نوک انگشتانی که به روغن کرچک آغشته شده کف سر خود را ماساژ دهید . اگر هر شب از این روغن استفاده کنید ، تنها در عرض دو هفته متوجه تفاوت در موهای خود خواهید شد . روغن کرچک برای ابروها و مژه های کم پشت نیز کاربرد دارد . به این منظور بهتر است کرچک را با یک برس تمیز ریمل به ابرو و یا مژه ها بزنید .

 

بهبود رنگ موها  با روغن کرچک

 

می توانید با استفاده از روغن کرچک رنگ طبیعی مو را افزایش داده و به آنها جلوه ی سالم و حجیم ببخشید . این روغن آبرسان بسیار خوبی است که رطوبت را در پوست و مو حفظ می کند . اگر روغن کرچک را به موهای خود بزنید ، هر تار مو تیره تر و سالم تر خواهد ماند .

 

بهتر است بعد از حمام ، موها را با حوله خشک کنید . انگشتان خود را به روغن کرچک گرم آغشته نمایید و انگشتان را در میان موها بچرخانید تا روغن به تمام موها برسد . اگر موهای شما بلند است ، موها را به دو بخش تقسیم کنید و کمی روغن روی کف دست ها بریزید و هر بخش را با دست ها ماساژ دهید .

 

ساخت ریمل خانگی

 

ریمل جلوه ای بسیار جذاب تر به چشم ها می بخشد . گذشتگان برای حجیم تر کردن مژه ها ، روغن های گیاهی مثل نارگیل را در حال سوختن و در ترکیب با دیگر روغن ها و عصاره ها می ساختند. آنها دوده های ناشی از این سوختن را جمع و با روغن کرچک ترکیب می کردند . اگر چه انجام این مراحل کمی سخت و دردسرساز به نظر می رسد ، اما استفاده از محصولات دست ساز و طبیعی همیشه بهتر است .

 

اگر به دنبال راهکاری برای ساخت ریمل خانگی هستید ، از کرچک و موم عسل استفاده کنید . برای رنگ ریمل هم ذغال شارکول به رنگ سیاه و یا پودر کاکائو به رنگ قهوه ای مناسب هستند . یک قاشق غذاخوری موم را روی بخار آب کنید و دو قاشق غذاخوری روغن کرچک به آن اضافه نمایید . سپس رنگ دلخواه خود را به آنها بیافزایید .

 

مرطوب کننده ی قوی پوست

 

می توانید برای پوست های خشک از روغن کرچک به عنوان مرطوب کننده استفاده نمایید . این روغن بسیار چسبناک است ، اما به عمق پوست نفوذ می کند و به تغذیه ی آن با بهترین اسید چرب ها می پردازد . بسیاری از مرطوب کننده های تجاری گران قیمت حاوی این روغن هستند . پس چرا مستقیما از فواید روغن کرچک بهره نبرید .

 

بهتر است یک قاشق چایخوری روغن کرچک را کف دست ها بریزید و سپس به پوست بزنید . باید روغن لایه ای نازک روی پوست صورت تشکیل دهد . شاید در ابتدا روغن روی پوست صورت بیش از حد چسبناک به نظر برسد ، اما معمولا به سرعت جذب می شود . برای استفاده بهتر و روانی روغن می توانید کمی روغن نارگیل به آن بیافزایید .

 

درمان اختلالات پوستی

 

برای درمان آکنه ها، زگیل، لکه های پوستی و همچنین تیرگی های پوست ،از روغن کرچک استفاده کنید .با یک تکه پنبه روغن کرچک را به ناحیه ای از پوست که دچار اختلال شده بزنید . روغن کرچک ضد میکروب و ضد التهاب است و این مشکلات را از بین می برد .

 

از بین بردن درد ماهیچه ها

 

همانطور که پیش تر هم گفتیم ، روغن کرچک روغنی گرم است که جریان خون را در پوست افزایش می دهد . این روغن یکی از بهترین ها برای ماساژ محسوب می شود و درد ماهیچه ها که ناشی از ورزش و کار زیاد است کاهش می دهد .