ترک پوست یا استرچ مارک (stretch marks) معمولا به شکل خطوط موازی روی پوست بدن بر اثر کشیدگی پوست و بخاطر نازک شدن درم و اپیدرم پوست ظاهر می شوند. رنگ این خطوط و شکلشان با پوست طبیعی متفاوت هستند.

ممکن است با لمس آثار ترک پوست احساس خارش یا سوزش کنید. این خطوط معمولا در طی دوران بارداری یا بعد از وضع حمل یا با افزایش وزن پدید می آیند. ترک های پوستی یا استریا ( Striae ) خطرناک نیستند و اغلب با گذر زمان براساس سن و نوع رسیدگی به پوست ناپدید می شوند. ترک های پوستی ضایعات پوستی هستند که بیشتر شامل ترک پوست شکم، استرچ مارک سینه ها، بالای باز و و یا ران نمایان می شوند.

چه افرادی بیشتر پوستشان در معرض ترک پوست هست؟

ترک پوست اغلب در خانم ها پدید می آید. روشن بودن پوست، دوران حاملگی، داشتن اضافه وزن و یا کم کردن ناگهانی وزن می تواند از جمله دلایل بوجود آمدن این تغییر در پوست باشد. البته با افزایش حجم عضله ها  ( ترک پوست در بدنسازی)، افزایش وزن بدن و کاهش سریع وزن نیز باعث بروز استرچ مارک در آقایان نیز می شود.

آثار ترک های پوستی اغلب به مرور زمان کمرنگ شده و از بین می روند. اما اگر شما نمی خواهید منتظر بمانید و می خواهید سریع تر این ترک ها را از روی پوستتان پاک کنید درمان ترک پوست و از بین بردن ترک پوست روش ها مختلفی وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید.

درمان ترک پوست با روغن بایو اویل ( Bio-Oil )

یکی از این محصولات روغن بایو اویل Bio-Oil است. بایو ایل را می توانید هم در دوران بارداری، هم پس از آن استفاده کنید. این روغن کمک می کند خطوط ترک پوست و استرچ مارک بوجود آمده در اثر کم و زیاد شدن وزن، کم کم کمرنگ بشود. این روغن بایو اویل نه تنها خطوطی که به تازگی بوجود آمده اند را کم می کند بلکه روی خطوطی که مدتهاست روی پوستتان مانده نیز اثر می گذارد. بایواویل کمک می کند حالت ارتجاعی پوست افزایش یابد که در نتیجه آن ،احتمال بوجود آمدن ترک های جدید کم می شود.

فقط کافیست روغن بایوایل را روی نقطه ای از بدنتان که دارای ترک پوستی است بمالید. باید روغن ایواویل را به صورت دورانی روی خطوط بوجود آمده روی پوست ماساژ دهید. این کار را دوبار در روز و حداقل به مدت سه ماه ادامه دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

هرچند ترک های پوستی به کلی از بین نمی روند اما روغن بایو اُیل کمک می کند تا رنگ آن کمرنگ تر شده و در ظاهر دیگر مشاهده نشود، بنابراین شما می توانید احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به پوستتان داشته باشید.

درمان ترک پوست با کرم Tretinion

کرم Tretinion نیز از دیگر محصولاتی است که می تواند به از بین رفتن اثر ترک پوستی کمک کند. این کرم بیشتر روی ترک هایی که به تازگی بوجود آمده اند اثر می کند و می تواند راه حل خوبی برای ترک هایی که در دوران بارداری بوجود می آیند باشد.

درمان ترک پوست با دستگاه لیزر

علاوه بر این محصولات ، روش های دیگر از جمله لیزر نیز می تواند به رشد کلاژن ها و بالا بردن کشش پوست کمک کند.این درمان نیز برای خطوط تازه بوجود آمده پیشنهاد می شود. افرادی که پوست تیره تری دارند ممکن است با دو رنگ شدن پوستشان مواجه شوند.

هرچند روش های مختلفی برای درمان ترک پوست معرفی شده است که می توانید برای زودتر نتیجه گرفتن امتحان کنید ، اما در نهایت ترک های پوست به مرور زمان خود به خود از بین می روند. کرم های مرطوب کننده می توانند خارش و سوزشی که ممکن است بر اثر ایجاد ترکهای پوستی بوجود آمده باشد را از بین ببرند.