teeth4

به‌‌طور کلی دندانپزشکان توصیه می‌ کنند که هر روز دوبار دندان‌ ها را مسواک بزنیم. یک‌ بار قبل از خواب و یک‌ بار در طول روز. اگر در طول روز عادت به خوردن میان‌ وعده بیشتری دارید، بهتر است سه بار مسواک بزنید. با دقت و به درستی مسواک بزنید تا باکتری‌ هایی که به سطح دندان‌ ها و حتی زبانتان چسبیده‌اند، از بین بروند. این باکتری‌ها نه تنها باعث فساد دندان‌ ها، بلکه موجب بیماری‌های دهانی نیز می‌شوند.

مسواک زدن بهتر است بعد از غذا خوردن باشد؛ زیرا برخی غذاها و نوشیدنی‌ ها باعث می‌شوند باکتری‌ های داخل دهان اسیدهایی ترشح کنند که به مینای دندان‌ ها آسیب می‌ رسانند. وقتی که از غذاهای شیرین و پر نشاسته استفاده می‌کنید، باکتری‌ های دهان، اسیدهایی را تولید می‌کنند که تا ۲۰ دقیقه و حتی بیشتر قادرند به مینای دندان‌ها صدمه بزنند.

غذاهای مغذی که کربوهیدرات و قند کمتری دارند و نوشیدن آب زیاد، تولید این اسیدها را کاهش می‌دهند. دندانپزشکان توصیه می کنند که بهتر است تا ۳۰ دقیقه بعد از خوردن نوشیدنی‌ های اسیدی مثل آب پرتقال، دندان‌هایتان را مسواک نزنید، زیرا اسید موجود در آنها باعث تضعیف مینای دندان می‌شود و مسواک زدن بلافاصله بعد از نوشیدن آنها باعث ضعیف‌ تر شدن دندان‌ ها می‌شود. مسواک زدن به تنهایی قادر به از بین بردن عوامل فساد دندان‌ها نیست؛ استفاده از نخ دندان، دست کم روزی یک‌ بار، خارج کردن باقیمانده مواد غذایی از لابه‌لای دندان‌ ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.