کره درخت روغن قلم برای قرون متمادی بعنوان محرکی برای رشد طبیعی مو مورد استفاده قرار میگرفت. سعی ما بر این است تا در این مقاله شیوه هایی را جهت استفاده از این نوع کره برای مو بیان کنیم.

مه شو:این نوع کره از دانه های درخت روغن قلم که تنها در مناطق استوایی آفریقا رشد میکنند، تهیه میشود. همچنین این دانه ها حاوی میزان بالایی از اسید چرب هستند. روش سنتی که برای گرفتن عصاره این دانه ها بکار میرود تصفیه آنها، پختن و کوبیدن آنها میباشد. دانه کوبیده شده ساعتها در آب جوشانده میشود تا کره به سطح آب بیاید سپس با ملاقه آن را جدا کرده و میگذاریم تا خنک شود. امروزه با ظهور فناوریهای نوین در صنعت آرایش ، با استفاده از ماشین آلات و بدون دخالت دست کره درخت روغن قلم استخراج میشود. ناگفته نماند که استفاده از این نوع کره در محصولات مراقبتی مو بطور گسترده ای افزایش یافته است.

فواید کره درخت روغن قلم برای مو بسیار است از جمله اینکه حاوی مواد معدنی،ویتامین ها،مرطوب کننده و همچنین دارای خواص ضدالتهابی میباشد. خاصیت ضد التهابی آن باعث درمان پوست سر آسیب دیده شده و کف سر را از هرگونه عفونتی پاک میکند و همچنین برای ازبین بردن شوره سر نیز مفید است. البته درمان حیرت انگیز موهایی که در اثر رنگ کردن مداوم و یا سشوار کشیدن آسیب دیده اند را نباید نادیده گرفت. همچنین طراوت و شادابی دوباره به موهایی که مدت زمان طولانی در معرض آلودگی بوده اند،بازگردانده میشود.

موهای آسیب دیده و شکننده با مواد مرطوب کننده موجود در این نوع کره تازگی و حالت دوباره خود را بدست می آورند. در حقیقت اعتقاد بر این است که استفاده از آن سبب نرمی موهای خشک نیز میشود. همچنین بعلت سبکی ( کم حجم بودن آن) و عدم چربی کره درخت روغن قلم ، میتوان آن را بعنوان سروم مو مورد استفاده قرار داد. این ماده همانند یک محافظ برای مو عمل میکند.

علاوه بر اینکه برای موهای خشک مفید است حاوی مواد مغذی برای موهای معمولی نیز میباشد و چرب نیست.همچنین بعلت پخش شدن آسان آن درمیان تارهای مو،رطوبت بیش از حد موهای چرب را نیز کنترل میکند. بسبب مواد معدنی و ویتامینهای موجود در آن شادابی را به موها بازگردانده و استفاده از آن برای رشد مو مفید است.

نحوه استفاده از کره درخت روغن قلم :

این کره جز ترکیبات اصلی بسیاری از محصولات آرایشی بشمار می آید. افراد متخصص در تهیه روغنهای مختلف میتوانند این کره را بطور غلیظ تهیه نمایند. همچنین ، یک مرطوب کننده طبیعی و مناسب جهت تارهای مو و کف سر است. افرادی که قصد دارند آن را خالص و بدون ترکیبات دیگر مورد استفاده قرار دهند باید نوع خام و تصفیه نشده آن را تهیه نمایند.

ـ نحوه استفاده از کره درخت روغن قلم برای موهای خشک : به اندازه یک سکه از این کره را بعد از شامپو زدن در حالیکه موهایتان مرطوب است بر روی کف سرتان ماساژ دهید. سپس موهایتان را با حوله گرم بمدت 15 دقیقه بپوشانید بعد از آن حوله را بردارید و موها را شانه بزنید و هر حالتی که خواستید به آن بدهید. این روش سبب ترو تازه شدن تارهای مو میشود.

ـ نحوه استفاده از کره درخت روغن قلم برای موهای معمولی و موهای چرب : یک تکه از این کره آب شده را با یک چهارم لیوان روغن زیتون خالص مخلوط نموده و خوب هم بزنید سپس مواد را برروی موهایتان ماساژ دهید. این کار را حداقل 6 ساعت قبل از شامپو زدن انجام دهید. همچنین میتوانید 5 میلی لیتر کره درخت روغن قلم را به یک بطری 50 میلی لیتری شامپو اضافه نمایید تا موهایتان هر زمان که شامپو میزنید از رطوبت طبیعی این کره بهره مند شوند.

درجه کیفیت های متفاوت کره درخت روغن قلم :

کیفیت دانه ها و نحوه گرفتن عصاره و البته مخزن آنها نقش مهمی را در تشخیص درجه کیفیت کره درخت روغن قلم ایفا میکنند. نوع خام آن کمی زردرنگ است و به کمک آب (شیوه سنتی) عصاره آن گرفته میشود. در نوع تصفیه شده زردی رنگ آن کاهش می یابد. همچنین مطمئن شوید که تمام خواص محرک طبیعی درون آن دست نخورده باقی مانده اند. این دو نوع درجه برای مراقبت از مو عالی هستند. آخرین شیوه زمانی است که این کره با حلال شیمیایی ترکیب شده است این نوع فرآوری شده از این محصول کمتر موارد استفاده درمانی و آرایشی دارد.

در آخر ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که نوع طبیعی و اصلی این کره گرانقیمت است پس در خرید آن دچار اشتباه نشوید. علاوه بر اینکه مطمئن میشوید، بهترین نوع آن را خریداری نموده اید همچنین توصیه میشود که آن را به میزان کم تهیه نمایید در اینصورت نگران کهنه و فاسد شدن آن نخواهید بود.