آیا کافئین در رشد مو موثر است ؟

مطالعات نشان می دهد که شستن مو با شامپوی سرشار از کافئین ممکن است در تحریک رشد مو در افراد مبتلا به الگوهای طاس مرد یا زن کمک کند.

مدت بسیار طولانی است که قهوه بخاطر اثرات تحریک کننده خود که افزایش هوشیاری و کمک به بیدار ماندن طولانی مدت ،شناخته شده است. مقدار زیادی کافئین که در یک فنجان قهوه موجود است در واقع در ایجاد حس افزایش هوشیاری مسئول است. فولیکول های مو زمانیکه در یک محلول حاوی کافئین قرار داده شدند مقداری رشد داشته اند. نکات زیر توضیحات بیشتری در رابطه با این موضوع می دهد که آیا کافئین در مبارزه با ریزش مو موثر است یا خیر ؟!

ـ کافئین و رشد مو

مطالعات اخیر که در سال 2007 در مقالات به چاپ رسیده اند نشان می دهند که کافئین در رشد مو موثر است. تحقیقاتی که توسط محققین آلمانی صورت گرفته است نشان می دهد که کافئین بعنوان محرکی در رشد مو عمل می کند. در نتیجه استفاده از شامپوهای حاوی کافئین سبب کاهش ریزش مو در مردان و زنان می شود. افرادی که مطالع بر روی آنها صورت گرفت مردان میانسال با ریزش موی آندروژنیک ـ که یک نوع شایع از ریزش مو است ـ بودند. پژوهشگران از پوست سر حاوی فولیکول های مو 14 مرد که در مراحل اولیه ریزش موی آندروژنیک بودند بیوبسی گرفتند. سپس فولیکول های مو در لوله های آزمایش حاوی مقادیر مختلف کافئین رشد داده شدند.برخی از این فولیکول های مو در لوله های آزمایش حاوی کافئین و 5 میلی لیتر از دی هیدروتستوسترون رش داده شدند که اختلال در رشد مو شناخته شد. بعد از یک دوره 8 روزه مقدار رشد مو در فولیکول های مو مورد بررسی قرار گرفت.

ـ نتایج مطالعات

نتایج دلگرم کننده بود و تاثیر مثبت کافئین بر رشد فولیکول های مو به اثبات رسید. بالاترین رشد ( حدود 46 % ) در لوله های آزمایش که صرفا حاوی کافئین بود مشاهده می شود. همچنین ، با وجود اینکه در یک محیط DHT نگه داری شده بودند ( لوله آزمایش محتوی کافئین و دی هیدروتستوسترون ) فولیکول های مو رشد قابل توجهی داشته اند و این بدان معناست که کافئین قادر به از بین بردن اثر منفی DHT بر رشد فولیکول مو می باشد. همچنین افزایش 37% در چرخه زندگی موهایی که به تنهایی در کافئین رشد نمودند ، دیده شده است. بعلاوه طول مو نیز تا حدود 33 الی 40 % افزایش داشته است. محققان به این نتیجه رسیده اند که کافئین به شدت با رشد مو در ارتباط است و ممکن است در درمان آلوپسی آندروژنیک کمک نماید.

ـ مصرف کافئین و رشد مو

با توجه به تاثیر مثبت کافئین در رشد فولیکول های مو همانطور که در بالا گفته شد امکان آن وجود دارد که افراد فکر کنند که افزایش مصرف قهوه در طول روز در افزایش رشد مو موثر است. متاسفانه این امر به هیچ وجه به اصلاح مشکلات ریزش مو کمک نمی کند.شاید برای رسیدن به نتیجه مورد نظر باید مجبور به نوشیدن بیش از 50 تا 60 فنجان قهوه شوید( حدود 6000 میلی گرم کافئین) هرچند که بعد از نوشیدن این میزان قهوه فرد دچار حمله قلبی می شود. البته مصرف خوراکی کافئین بصورت متعادل برای رسیدن به فواید مورد ادعا می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ـ شامپوهای حاوی کافئین

گزینه مطمئن ، اعمال خارجی کافئین است بطوریکه به فولیکول های مو نفوذ کند. مصرف موضعی جذب سریع کافئین را از طریق فولیکول های مو بدنبال خواهد داشت که این امر امکان دارد رشد مو را سبب شود. استفاده از شامپوهای حاوی کافئین گزینه مناسبی بشمار می آید. هرچند درباره ی میزان کافئین موجود در این نوع شامپو ها در اثر گذاری بر روی رشد موی مردان و زنان مطالعه ای صورت نگرفته است. با این حال با درنظر گرفتن نتایج امیدوار کننده ای که در مطالعات صورت گرفته است کافئین در مدیریت ریزش موی آندروژنیک مفید است. همچنین می توانید این نوع شامپو را با اضافه نمودن مقداری کافئین مایع در شامپوی روزانه خود ، در منزل تهیه کنید. به منظور تسهیل در جذب کافئین ، مطمئن شوید که شامپو را حداقل به مدت 2 دقیقه به آرامی بر روی پوست سر خود ماساژ می دهید. باور بر این است که این نوع شامپو سبب حفظ فولیکول های مو در برابر آثار مخرب DHT می شود. این امر منجر به افزایش رشد مو و ترمیم ریزش موی زودرس میشود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

استفاده از قهوه دم کرده سرد نیز می تواند به بهبود سلامت مو کمک نماید. بدین صورت که یک فنجان قهوه ارگانیک رو دم کنید و بگذارید تا سرد شود و آن را به بطری اسپری انتقال دهید. بعد از اینکه موهایتان را کاملا با شامپو شستید این محلول را به سر خود اسپری کنید و سپس ماساژ دهید بعد از آن چند دقیقه صبر کنید سپس محلول را بشویید.