اسپری ‌ها و حالت دهنده ‌های مو گاهی سلامت شما را تهدید می‌ کنند.محققان به تازگی هشدارهای مهمی به طرفداران همیشگی این محصولات داده‌اند که کمی هوشیارتر باشند و هر محصولی را بی مطالعه انتخاب نکنند. تماس با اسپری مو در دوران بارداری برای نوزاد خطرناک است. اگر زنان در دوران بارداری با اسپری مو به ویژه در محل کار مانند آرایشگاه تماس زیاد داشته باشند، خطر تولد نوزادان پسر آن ها با مشکلات و نواقص اعضای تولید مثلی، افزایش پیدا می‌ کند. در این وضعیت نوزادان پسر با نقص اعضای جنسی متولد می ‌شوند، به طوری که مجرای ادراری آن ها از غدد جنسی جدا می‌ شود. دانشمندان کالج ایمپریال لندن تاکید کردند که تماس مادران با اسپری مو در دوران بارداری خطر بروز این نقص عضو را در نوزادان پسر تا دو برابر افزایش می ‌دهد.

تافتمطالعات نشان می ‌دهد که نرخ ابتلا به این نقص عضو در کودکان پسر طی دهه ‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. برخی کارشناسان می‌ گویند که نوعی ماده شیمیایی موجود در مواد پلاستیکی که فتالاتس نامیده می‌ شود عامل بروز این نقص عضو جنینی است.این ماده شیمیایی می تواند تعادل هورمون ‌ها را بر هم بزند و استفاده از آن در اسباب بازی‌ ها چند سال است که در اتحادیه اروپا ممنوع شده است. اما ظاهرا این ماده در برخی از مواد آرایشی نیز وجود دارد که از سال 2005 از استفاده از آن در اسپری ‌های مو و سایر مواد آرایشی جلوگیری می ‌شود. متخصصان پوست و موی کانادایی بر این باورند که اگر اسپری مو به ریشه موها زده نشود، مشکل چندانی ایجاد نمی‌ کند.

چنانچه اسپری‌ های حالت‌ دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند، موجب ریزش مو،، ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می ‌شوند اما اگر مواد تشکیل ‌دهنده این حالت ‌دهنده‌ ها با ریشه مو تماس پیدا نکند، عوارض زیادی به وجود نمی ‌آورد. برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی که عوارض کمتری دارند، استفاده نمایید. همچنین انواع گوناگون حالت ‌دهنده ‌ها مانند اسپری، ژل و چسب‌ ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت، به شکل ذره‌های خشک شده از موها جدا می ‌شوند و ایجاد شوره کاذب می‌ کنند.به همین دلیل، متخصصان به افراد توصیه می ‌کنند که در صورت امکان برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی استفاده کنند که عوارض کمتری دارند.