گیاه درمانی یکی از مهمترین بخش های طب سنتی چینی محسوب می شود . مردم از این درمان برای قرن ها در چین استفاده می کردند . در واقع چینیان بر این باور بودند که گیاهان پایه ی درمان بسیاری از بیماری های مزمن می باشند.

علم گیاه درمانی در طب سنتی چینی ریشه در یکی از متون باستانی پزشکی در همین طب با نام " مفردات پزشکی " دارد . هزاران گیاه مختلف ، مواد معدنی ، چای ، تنتور و دیگر عصاره ها در این متن لیست وار نوشته شده اند و متخصصان می توانند با توجه به علایم مشهود در بیمار و فواید درمانی ذکر شده در این متن برای گیاه ، آن را تجویز نمایند .

چه کسانی بیشترین بهره را از گیاه درمانی می برند ؟ گیاهان چینی بر اصلاح اختلال عملکرد برخی اندام های خاص و الگوهای ناسالم بدن تمرکز دارند . هدف گیاه درمانی ، به بیان ساده و امروزی ، بازگرداندن بدن به تنظیمات کارخانه ای و متعادل اولیه ی خود و ذخیره و به جریان انداختن انرژی ، یا همان " چی " می باشد .

بیماران با علایم بسیار مختلف و گسترده می توانند تحت درمان از طریق گیاهان چینی قرار بگیرند . این علایم شامل سرماخوردگی های پی در پی ، خستگی ، مشکلات تنفسی ، ناباروری ، آلرژی ، درد های مزمن ، اضطراب و افسردگی ، اختلال خواب ، یائسگی و حتی علایم مربوط به سرطان و شیمی درمانی می شوند .

برخی از مهمترین ویژگی ها که استفاده از گیاه درمانی در بیمار را مجاز می نماید نیز شامل این موارد می شوند : داشتن یک یا بیشتر از یک علامت بدون دلیل ، احساس خستگی و ضعف در صدر علایم بیماری ، عدم پاسخگویی مناسب بدن به درمان های دارویی و یا تجربه ی عوارض جانبی ، احساس اضطراب و افسردگی در کنار دیگر علایم .

گیاهان متداول در گیاه درمانی چینی عبارت اند از : ریشه ی عظم کعب ، قارچ ریشی ، توت گوجی ، جینسینگ و غیره .

اما آنچه باید از یک جلسه ی گیاه درمانی انتظار داشته باشید : گیاهان آماده و گوناگون ( معمولا بیشتر از یک نوع ) بعد از تست های فرد متخصص گیاه درمانی تجویز می شود . برخی اوقات از گیاهان به عنوان مکمل در کنار دیگر روش های درمانی ، مثل طب سوزنی استفاده می کنند . باید بدانید که مراکز گیاه درمانی معمولا تحت پوشش بیمه نیستند . اما می توانید برای انجام گیاه درمانی نزد پزشک بروید تا هزینه ی آن کمتر شود. گاهی اوقات متخصصان گیاه درمانی هم با پزشکان ، برای درمان بیماران ، به صورت مشترک کار می کنند . خصوصا اگر گیاه درمانی با دیگر درمان های دارویی تداخل داشته باشد .