کاهش التهاب و محافظت از بدن در برابر سرطان تکنیک های مورد استفاده در طب سنتی چینی ،مثل گیاه درمانی و استفاده از قارچ های دارویی ، خواص مثبت ضد التهاب ، آنتی اکسیدان ، ضد آپوپتوز و اتوفاژی دارد. معنی این عبارات را می توان به زبان ساده اینطور بیان کرد : طب سنتی چینی میزان استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهد ، به همین صورت از سلول ها ، بافت بدن و اندام ها در مقابل پیشرفت بیماری های طولانی مدت و مزمن محافظت می نماید . التهاب ، ریشه ی بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ، بیماری های قلبی ، اختلالات خود ایمنی ، اختلالات شناختی و دیابت ، است .

روش های درمانی مورد استفاده در طب سنتی چینی مثل طب سوزنی و گیاه درمانی همچنین به بیمار برای مبارزه با عادت های غلط زندگی مرتبط با التهاب ، مثل سیگار کشیدن ، پرخوری ، استرس مزمن و آسیب های کبدی ناشی از اعتیاد به الکل کمک می کنند. برخی از این روش ها قادرند بدن را از حالت "جنگ و گریز" ناشی از استرس خارج کنند و در نتیجه بهبود کیفیت خواب و تعادل هورمون ها در بیمار مشاهده خواهد شد.

کاهش درد های مزمن و سردرد دو روش درمانی بسیار محبوب در طب سنتی چینی ، یعنی طب سوزنی و طب فشاری ، در درمان درد های مزمن بسیار موثر هستند . طب سوزنی روشی است که بیش از 3500 سال قدمت دارد . معمولا بیمارانی که دچار سردرد های مزمن ، درد های آرتروزی ، گردن و کمر درد و استرس هستند به دنبال این روش درمانی می روند .

تنظیم هورمون ها و درمان ناباروری تحقیقات نشان می دهند برخی از انواع گیاهان آداپتوژن مورد استفاده در گیاه درمانی چینی حاوی آنتی اکسیدان و مواد ضد التهاب هستند که می توانند راهی که از طریق آن اعصاب به دیگر اندام ها پیغام می فرستند را تغییر دهند و به این ترتیب عملکرد اندام های مختلف و سیستم اعصاب مرکزی را بهبود می بخشند . این خاصیت به بدن برای درمان خود و همچنین تنظیم هورمون هایی مثل کورتیزول ، انسولین ، تستوسترون و استروژن کمک می کند .

طب سوزنی به طور خاص ، با تنظیم هورمون ها می تواند در درمان ناباروری موثر باشد . طب سوزنی از طریق ایجاد تعادل در سیستم اعصاب مرکزی ، دستگاه عصبی محیطی و سیستم غدد درون ریز، بهبود جریان خون و کاهش اثرات افسردگی ، اضطراب و استرس به درمان این مشکل کمک می کند .

بهبود سلامت کبد گیاه درمانی و تغذیه ، جنبه های مهمی از طب سنتی چینی بحساب می آیند ، زیرا رژیم غذایی نادرست مستقیما به کبد آسیب می رساند . کبد به طور کلی در طب سنتی چینی یکی از اندام های کانونی در نظر گرفته می شود . بنیاد جهانی طب سنتی چینی توضیح می دهد در این طب کبد ، به اندازه ی "چی" و خون ، در جریان احساسات در بدن موثر است . در واقع کبد اندامی است که بیش از همه تحت تاثیر استرس زیاد و دیگر احساسات قرار می گیرد . طب سنتی همچنین یک خط ارتباطی بین آسیب های کبدی و بیماری هایی نظیر چاقی ، خستگی ، سوء هاضمه ، استرس ، اختلال خواب و بسیاری دیگر برای خود ترسیم می نماید .

درمان گیاهی و رژیم غذایی صحیحی که طبق اصول طب سنتی چینی باشد به رژیم غذایی قلیایی شباهت بسیاری دارد و به قلیایی شدن pH بدن کمک می کند و از فقر مواد مغذی کلیدی در بدن پیشگیری می نماید . کاهش استرس ، فعالیت ورزشی ، استراحت مناسب و بسیاری از گیاهان درمانی در حل مشکلات کبد موثر هستند . ماساژ های طب فشاری نیز اختلالات کبد را برطرف می نماید ، جریان خون را بهبود می بخشد و تنش های ناشی از استرس را از بین می برد.

حفاظت از سلامت شناختی از طریق کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو ، طب سنتی چینی به سلامت مغز و حافظه کمک می کند . اختلالات شناختی ، مثل جنون و بیماری آلزایمر از التهاب ، اثرات مخرب رادیکال های آزاد ، عدم استفاده ی صحیح از گلوکز، فقر ویتامین ، استرس و سموم موجود در محیط زیست نشات می گیرد . بنابراین رژیم غذایی قلیایی ، مکمل های گیاهی ، ورزش ، تغذیه ی سالم و کاهش استرس به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا در برابر این بیماری ها ایستادگی کند و از مغز حفاظت نماید .

تحقیق درباره ی بیماری های شناختی در طب سنتی چینی قدمتی بسیار طولانی دارد و مردم این کشور تئوری ها و نظریه های زیادی ، در نتیجه ی سال ها تجربه ، درباره ی درمان این بیماری ها ارائه داده اند . اما در دهه های اخیر از طریق مطالعات بسیار ثابت شده عصاره ی برخی از گیاهان خاص به بهبود جریان خون کمک می کنند و در درمان این بیماری ها موثر می باشند .

کاهش استرس

طب فشاری ( نوعی از ماساژ درمانی ) نه تنها برای سلامت کبد مفید است ، بلکه استرس را نیز کاهش می دهد . این نوع از ماساژ نقاط کلیدی در کانال های انرژی کبد را که بالای مچ پا قرار دارند و به احساسات و انرژی های منفی مثل اضطراب و افسردگی مرتبط هستند ، تحریک می کند . آزاد سازی این انرژی های منفی بدن را از حالت " جنگ و گریز " خارج می کند و همین موضوع فوایدی مانند کاهش فشار خون ، بهبود کیفیت خواب ، انرژی مثبت بیشتر و تنش های ماهیچه ای کمتر را در پی خواهد داشت .

طب سوزنی و تای چی هم در مقابله با استرس بسیار موثر هستند . تای چی نوعی از تمرینات ورزشی است که به تکنیک های ذهن و جسم تمرکز دارد، زیرا قوانین هنرهای رزمی را با کنترل تنفس و تمرکز ترکیب می نماید .

حفظ قدرت ، انعطاف پذیری و تعادل ماهیچه ها دانشکده ی پزشکی دانشگاه هاروارد طی گزارشی اعلام کرد انجام منظم تمرینات تای چی برخی از فواید کلیدی تمرینات ورزشی را در پی خواهد داشت : افزایش قدرت ماهیچه ها ، حفظ انعطاف پذیری ، افزایش و پایداری تعادل و گاها تمرینات ایروبیک برای سلامت قلب . این تحقیقات نشان می دهند انجام تمرینات تای چی به مدت دوازده هفته به بیماران ، خصوصا آنهایی که دچار محدودیت های حرکتی هستند ، کمک می کند تا بدنی قدرتمند ، قلبی سالم و ذهنی فعال برای خود بسازند .

ماساژ درمانی و یا همان طب فشاری نیز در بهبود بازسازی ماهیچه ها موثر است و از ایجاد جراحات و آسیب ها پیشگیری می نماید . استفاده از تکنیک های ماساژ در طب سنتی چینی به هزاران سال قبل باز می گردد و متون پزشکی چین باستان نشان می دهند متخصصانی که در سلسله ی پیشین کشور چین مشغول به فعالیت های پزشکی بوده اند از ماساژ برای کاهش دردهای رایج و کمک به افزایش جریان "چی" در بدن استفاده می کردند . ماساژ عمیق بافت بدن نیز جریان خون را به سمت ماهیچه ها هدایت می کند و تنش های ماهیچه ای را کاهش می دهد . برخی دیگر از انواع ماساژ در طب سنتی چینی هم از تکنیک های ذهن و جسم مثل تجسم ، مدیتیشن و تنفس عمیق استفاده می کنند تا سیستم عصبی را آرام نمایند .