چربی خون (کلسترول)

کلسترول نوعی چربی است که ماده اصلی صفرا نیز می باشد، و برخلاف آنچه ما درباره آن فکر می کنیم ماده ای حیاتی برای بدن و سلول ماست که بدون آن بدن نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد.کلسترول هنگامی خطرناک است که مقدار آن در خون بالا رفته و در جدار رگ ها و شریان ها رسوب کرده و حرکت خون را به طرف قلب و مغز و اعضا بدن مختل و یا حتی متوقف کند.

‏کبد سازنده کلسترول در بدن است که حدود هشتاد درصد کلسترول در آن تولید می شود، و بدن ا ز آن برای ساخت سلول ها و هورمون های جنسی استفاده می کند. کلسترول زیاد در خون، غیر از اینکه در رگ ها رسوب می کند باعث سفت ‏شدن رگ ها و تصلب شرایین می شود، و در این حالت مجاری رگ ها تنگ شده، ‏گردش خون مختل گردیده که منجر به حمله قلبی می گردد.

‏از نظر علمی کلسترول ترکیبی از پروتئین و چربی است و به دو دسته تقسیم می شود:

1- کلسترول با تراکم کم که کلسترول مضر است.

2- کلسترول با تراکم خیلی کم که کلسترول مفید است و باید مقدارش بالا باشد تا بتوان کلسترول های مضر را از بدن خارج سازد.

علل بیماری

‏کبد ما ازغذاهای چرب که منشا حیوانی دارند کلسترول تولید می کند، ولی باید در نظرداشت که چون هضم شدن غذا درافراد متفاوت است، بعضی ها می توانند این نوع غذاها را بخورند بدون اینکه کلسترول خون آن ها بالا برود و اشخاص دیگر مخصوما آن هایی که مبتلا به فشارهای روانی و اضطراب و نگرانی هستند دارای کلسترول بالا می باشند. مثلا هنگام امتحانات، کلسترول خون د‏انشجویان بالا می رود بنابرا ین اشخاصی که د‏ر معرض خطرکلسترول بالا هستند باید رژیم غذایی مناسبی انتخاب کنند.

تشخیص بیماری

‏ازطریق آزمایش خون می توان مقدار چربی خون را مشخص کرد.

‏درمان بیماری به روش طبی و سنتی

‏در روش پزشکی باید ‏از داروهای ضد چربی از جمله آتروواستاتین و یا کلوفیبرات وجم فیبره زیل استفاده شد«.