در این قسمت ۳ روش برای درمان مشکلات عصبی (neurological disorder) را به شما معرفی می کنیم:

درمان مشکلات عصبی با گل گاوزبان

درمان مشکلات عصبی با مریم گلی

درمان مشکلات عصبی با جینکو

درمان مشکلات عصبی با گل گاوزبان (Borago officinalis)

درمان مشکلات عصبی با گل گاوزبان امکان پذیر است. در گیاهی علفی و یک ساله، به ارتفاع ۱۵ تا ۷۰ سانتیمتر، دارای ساقه منشعب و پوشیده از تارهای خشن، برگ‌های این گیاه نسبتا بزرگ و چین خورده به رنگ سبز تیره، تخم مرغی شکل و نوک تیزند که به طور متناوب برروی ساقه گاوزبان قرار دارند. تمام سطح گیاه پوشیده از کرک‌های سفید و منشعب است.

گل‌های (گاوزبان) در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره شکل و میوه آن به شکل چهار فندق کوچک است. این گیاه بومی کشورهای اروپایی است، اما در برخی نقاط ایران نیز در سطح محدود کاشته می‌شود. این گیاه در فرانسه شکوفه آبی تندرستی نامیده می‌شود،

زیرا گل‌های آن به رنگ آبی است و داروی خوبی است برای دهقانان که معمولا نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کارکردن دارند. اندام دارویی گاوزبان گل و برگ آن است که محرک غده فوق کلیه، ضد اضطراب و افسردگی و آرام بخش می‌باشد. هم چنین عصاره گل گاوزبان دارویی موثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری است. استفاده طولانی مدت از این گیاه باعث آسیب کبدی می‌شود. آنچه در بازر گیاهان دارویی به نام گل گاوزبان عرضه می‌شود، گیاهان دیگری به جز گاوزبان فوق است که از جمله می‌توان به Echium amoenum اشاره کرد. بررسی محققان نشان داده است بر خلاف گاوزبان واقعی این گیاه فاقد اثرات قابل توجهی برروی اعصاب و روان بوده و بیش‌تر در درمان سرماخوردگی کاربرد دارد.

درمان مشکلات عصبی با مریم گلی (Salvia officinalis)

گیاهی است بوته‌ای با ساقه منشعب و پوشیده از برگ‌های باریک در انتهای ساقه‌های خوشه‌ای از گل‌های آبی رنگ می‌روید. ساقه‌ها عطری خوشایند و طعم تلخ دارد. مسکن و برطرف کننده درد است. و اسانس رقیق آن را برای کاهش سردرد به شقیقه‌ها می‌مالند.

اسانس آرام بخش و نشاط آور در عطریات و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به کار برده می‌شود. به علاوه مریم گلی یک تقویت کننده حافظه بسیار قدرتمند محسوب می‌شود.

این گیاه، هزاران سال است که در درمان بیماری‌های مغزی و عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد ترکیبات استخراج شده از ریشه‌ی گیاه مریم گلی از آنزیم‌های بازدارنده آنزیم استیل کولین استراز می‌باشند. ضعف حافظه ناشی از بیماری آلزایمر با افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز در ارتباط می‌باشد.

افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز، منجر به کاهش میزان استیل کولین در نورون‌های کولینرژیک و نیز غیر کولینرژیک مغز می‌گردد. در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، پلاک‌هایی به نام پلاک‌های امیلوییدی تشکیل می‌گردند. پروتئین آمیلوئید-بتا، جزء اصلی ساختار تشکیل دهنده‌ی این پلاک‌های آمیلوئیدی می‌باشد.

این پروتئین عمر کرد آنزیم استیل کولین استراز را در اطراف پلاک‌های آمیلوئیدی افزایش می‌دهد. استفاده از گیاه مریم گلی، از افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز در اطراف پلاک های امیلوئیدی جلوگیری نموده و بدین واسطه نیز مریم گلیمی‌تواند به عنوان یک مهار کننده آنزیم استیل کولین استراز برای کمک به درمان بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار بگیرد.

درمان مشکلات عصبی با جینکو  (ژینکو، درخت چهل سکه) (Ginko Biloba)

درختی است دو پایه نر و ماده و یکی از قدیمترین درختانی که در دنیا وجود دارد. این گیاه از قدرت سازگاری فوق العاده‌ای، برخوردار است به طوری که حتی در عصر یخبندان و بمب اتمی هیروشیما، بقای خود را حفظ کرد. یک درخت واحد ژینکو می‌تواند تا ۱۰۰ سال عمر کند و ارتفاع آن به ۱۲۰ پا برسد.

این یگاه دارای شاخه‌های کوتاه با برگ های بادبزنی شکل است و میوه غیر خوراکی آن بوی تندی تولید می‌کند. میوه این گیاه حاوی تخم داخلی خوردنی است.

هرچند که طب گیاهی چین در طول قرن‌ها متمادی هم از برگ جنیکو و هم از تخم آن استفاده کرده است، لیکن تحقیقات کنونی روی عصاره جنیکوی استاندارد معطوف شده است که از برگ آن حاصل می‌شود. عصاره جنیکوی استاندارد معطوف شده است که از برگ آن حاصل می‌شود.

عصاره مذکور فوق العاده غلیظ و به مراتب موثرتر از سایر فرآورده‌های حاصل از سایر برگ‌ها است. برگ جنیکو بخش اعظم آسیب‌های ناشی از پیری به ویژه صدمات وارده بر سیستم‌های جریان خون و عصبی را ترمیم می‌کند. عصاره مزبور هم چنین سبب تقویت رگ‌های خونی می‌شود.

در نتیجه غالبا برای افراد مسن‌تر که از علایم زوال عقل نظیر اختلال هوشیاری، از دست رفتن حافظه انواع سردرد، افسردگی و وزوز گوش رنج می‌برند، توصیه می‌شود در اثر مصرف عصاره جنیکو سیستم جریان خون و سیستم عصبی تقویت و از آن‌ها مراقبت می‌شود و در پیشگیری از بیماری و سکته قلبی و شروع زوال عقل نیز موثر واقع می‌شود.

بروز نتایج اولیه چهار تا شش هفته طول می‌کشد، اما باید فراتر از این زمان جمع آور نتایج حاصل تداوم یابد در طول شش ماه اول نباید انتظار تغییرات زیادی داشت. همچنین این گیاه ضد اضطراب می‌باشد.

خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و می‌تواند از آسیب رسیدن به رگ‌های خونی در معز جلوگیری کند. همچنین می‌تواند جریان خون در مغز را نیز بالا ببرد و با حفظ قابلیت ارتجاعی رگ‌ها، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌ها برساند.

برگ‌ جینکو گیاهی بی‌خطر بوده و عوارض جانبی آن نادر است. در موارد معدوی عوارضی نظیر ناراحتی مجرای معده‌ای-روده‌ای، انواع سردرد و سرگیجه گزارش شده است. میوه جینکو را با دست جابجا نکنید یا آنرا قورت ندهید اگر باردار هستید باید در مصرف جینکو احتیاط کنید، چون ما اطلاعات موید اثرات عصاره جینکو در دوره بارداری دسترسی نداریم. از تجویز عصاره جینکو به نوزادان و کودکان پرهیز کنید.