گون یک گیاه دارویی مهم به شمار می‌رود. معمولاً رایج‌ترین نوع استفاده از این گیاه، استخراج عصاره ریشه آن می‌باشد. جالب است بدانید که چینی‌ها اعتقاد دارند این گیاه می‌تواند به درمان بیش از ۱۵۰ گونه مختلف از بیماری‌ها کمک کند. شیو گوان جی، یکی از برترین پزشکان طب سنتی چینی، بخشی از این موارد را در کتاب خود که آموزه‌های گیاهی نام دارد، شرح داده است. یکی دیگر از نکات جالب در مورد این گیاه این است که در قسمت‌های کویری ایران، از ریشه آن کتیرا استخراج می‌شود. به همین دلیل، بسیاری در استان‌های کرمان و سمنان، اقدام به کاشت این گیاه کرده‌اند.

تقویت سلامت قلب با گیاه گون

مشکلات قلبی به عنوان اصلی‌ترین عامل مرگ و میر توسط بیماری‌های مزمن در دنیا محسوب می‌شوند و به همین دلیل است که تقویت سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. دانشمندان باور دارند که استفاده از گیاهان دارویی مانند گیاه گون می‌تواند یک روش عالی برای این امر باشد چرا که در سال‌های اخیر ثابت شده است مصرف این گیاه قادر است سطح کلسترول بد بدن را تا حدود زیادی کاهش بدهد. بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند سکته مغری، حملات قلبی و تصلب شراین با کلسترول بالا ارتباط مستقیم دارند.

تسکین آلرژی

میلیون‌ها نفر در دنیا، بهار و زمستان خود را درگیر یکی از عذاب‌آورترین مشکلات، یعنی آلرژی فصلی هستند. تب یونجه یکی از همین مشکلات است که برای سال‌ها هیچ گونه راه حل و درمانی نداشته اما امروزه دانشمندان مشاهده کرده‌اند که استفاده از عصاره گون می‌تواند به صورت مؤثری به کاهش این مشکل کمک کند. اگر چه هنوز کارکرد این گیاه بر روی آلرژی کشف نشده اما مشاهدات حاکی از این است که ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه گون قادر هستند از انتشار هیستامین‌ها جلوگیری کنند. این موضوع می‌تواند به بهبود خارش چشم، عطسه و آبریزش بینی منجر شود.

جلوگیری از سرطان معده

جست و جو برای درمان سرطان معده برای دهه‌ها، دنیای پزشکی را آزار داده و به عنوان یکی از رازهای حل نشدنی باقی مانده است. بسیاری از مردم برای درمان این مشکل به استفاده از گیاهان دارویی روی آورده‌اند چرا که تأثیرات این گیاهان بر روی دستگاه گوارش غیرقابل انکار است. از جمله مهم‌ترین این گیاهان می‌توان به گیاه گون اشاره کرد. تحقیقات نشان داده‌اند که ساپونین های موجود در این گیاه قادر به جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی معده هستند چرا که این ماده اجازه نمی‌دهد اکسیژن کافی به این سلول‌های سرطانی برسد. این موضوع یک انقلاب در دنیای پزشکی با راه انداخته و دانشمندان امیدوارند با این روش بتوانند به درمان قطعی سرطان دست پیدا کنند.

کاهش استرس

استرس و اضطراب می‌توانند بسیار خطرناک باشند. آزمایش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده‌اند نشان می‌دهند که هورمون‌های استرس اگر کنترل نشوند، بر روی بیشتر قسمت‌های بدن تأثیر منفی می‌گذارند. از گیاه گون به عنوان یکی از موارد مناسب برای کاهش استرس یاد می‌شود. اعتقاد بر این است که مصرف عصاره این گیاه بر روی ترشح کورتیزول، اصلی‌ترین هورمون استرس، تأثیر دارد و آن را کم می‌کند. برای کسانی که از تغییرات خلقی و تنش عصبی پایدار رنج می‌برند، بهترین راه مصرف این گیاه می‌باشد.

گیاه گون و تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از فواید مهم مصرف گیاه گون برای بدن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است، به گونه‌ای که استفاده از این گیاه باعث افزایش تولید سلول‌های ایمنی می‌شود. گون ممکن است فعالیت ضد ویروسی متعادلی داشته باشد که به پیشگیری از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند. علاوه بر این، نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که “ساپونین” و “پلی ساکاریدهای” موجود در گیاه گون مانع رشد تومورهای سرطانی در بدن انسان می‌شود.

گیاه گون و تنظیم کلسترول خون

نتایج بررسی‌های محققان نشان داده است که مصرف منظم ساقه گیاه گون، کلسترول بالای خون را کاهش می‌دهد و مقدار آن را تنظیم می‌کند. ساقه این گیاه مانع جذب چربی‌های نامناسب در روده می‌شود. همچنین گیاه گون به عنوان یک سم‌زدای طبیعی عمل می‌کند. این گیاه دیواره‌های شریانی را از پلاک‌ها محافظت کرده و مانع بروز بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین می‌شود.

پیشگیری از بروز دیابت با مصرف گیاه گون

مصرف گیاه گون می‌تواند میزان گلوکز موجود در خون را کنترل کرده و تأثیر رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی کند. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه به درمان بیماری دیابت در زنان باردار کمک می‌کند، زیرا از استقرار انسولین در بدن جلوگیری می‌کند.

خواص گیاه گون

جلوگیری از تحلیل حافظه با گیاه گون

عصاره گیاه گون سلول‌های آسیب دیده مغز را پس از محدودیت رسانایی خون به مغز بهبود می‌بخشد؛ بنابراین این گیاه برای تقویت حافظه بسیار مفید بوده و مانع از بین رفتن سلول‌های مغز و در نتیجه تحلیل رفتن حافظه می‌شود. همچنین مصرف این گیاه به درمان بی‌خوابی‌های مزمن در سنین بالا کمک می‌کند.

عوارض جانبی گون کوهی

تشدید آثار بیماری های خود ایمنی گون ممکن است برای افراد دارای اختلالات خود ایمنی مضر باشد.

عوارض مصرف گون در مشکلات خونریزی

گون؛ به خصوص در شکل پودری آن، ممکن است مشکلات خونریزی را تشدید کند. گون می تواند لخته های خونی را از بین ببرد، که منجر به مشکلات خونریزی می شود. زمانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید مانند آسپرین، نباید گون مصرف کنید. حتی در موارد جراحی، مصرف گون باعث بروز مشکل می شود.

عدم توصیه به افراد دارای فشار خون کم:

گون می تواند فشار خون را کاهش دهد ؛ افراد با فشار خون کم که گون مصرف می کنند ممکن است به ریسک افت فشار خون بیشتر مواجه شوند. این می تواند باعث تشدید مشکلات شود.

مشکلات گوارشی و حساسیت ها با مصرف گون

گون ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود و همچنین می تواند منجر به حساسیت های شدید شود. گون به خصوص در شکل پودری خود می تواند موجب مشکلات گوارشی شود و بیشتر آلرژی های که از گون به وجود می آید معمولا استثنایی هستند. گون نوعی حبوبات محسوب می شود. از این رو حساسیت به حبوبات مانند لوبیاها و باقلاها، گون می تواند واکنش های آلرژیک را در این موضوع افزایش دهد.

مسمومیت با مصرف گون

بعضی از قسمت های گون می تواند مسموم باشد. اخیرا دریافته شده است که نیمی از گون حاوی سموم مختل کننده اعصاب است. این گیاهان بعضا از لحظه بیرون آمدن از خاک تا جایی که در تابستان خشک شوند، مسموم هستند.

مصرف گون در بارداری

مصرف گون در زنان باردار ممکن است باعث واکنش های شدید شود. هر چند هیچ تحقیقی از این گفتار پشتیبانی نمی کند و تحقیقی نیز وجود ندارد که بگوید گون برای زنان باردار بدون ضرر است. پس بهتر است زنان باردار از مصرف آن منصرف شوند.

ریشه گون چگونه مصرف می شود؟

ریشه گون معمولا به صورت کپسول و قرص یا به شکل عصاره مایع در دسترس است. دم نوش گون با خیساندن ریشه ی تمیز شده در آب داغ به وجود می آید، که روش محبوب دیگری برای مصرف است. گاهی اوقات که در تنظیمات آزمایشگاهی شرایط بدن وخیم می شود، ریشه گون ممکن است کارساز عمل کند علاوه بر آن، ریشه گون یک جزء معمول در لوسیون ها، کرم ها و پمادهای ضد پیری است. خواص تسکین دهنده طبیعی گون، آن را به یک جایگزین مفید با پمادهای موضعی ناگوار تبدیل کرده است.