پیش از آن که به مصرف یک گیاه دارویی یا مکمل روبیاورید، به این موضوع فکر کنید چه مواردی را می توانید به زندگی تان اضافه یا کم کنید؛ ورزش، کاهش وزن، درمان یک عارضه یا تغییر یک دارو و… می توانند به شما کمک کنند. در اغلب موارد توجه به اثر مکمل ها بر زندگی جنسی مردان متمرکز شده است، اما آنچه بر مردان موثر است، لزوما برای خانم ها نیز همان تاثیر را ندارد. به هر حال برای هر دو جنس، مکمل ها و گیاهان دارویی وجود دارد.

۱٫ برای خانم ها

آهن: اگر مقدار آهن بدنتان کم باشد، اشتیاق جنسی شما هم افت می کند، به این معنا که میل، برانگیختگی، لغزنده شدن و توانایی شما در رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم) کاهش می یابد. در یک بررسی پس از اینکه خانم ها آهن مکمل برای جبران کمبود این ماده مغذی دریافت کردند، متوجه بهبود وضعیت جنسی خود شدند. از طرف دیگر، مصرف بیش از حد آهن هم خوب نیست. مصرف بیش از ۲۰ میلی گرم مکمل آهن در روز می تواند باعث یبوست و دل آشوبه شود. مصرف بیش از ۶۰ میلی گرم آهن در روز نیز می تواند مرگبار باشد.

گیاه تیبولوس ترستریس (خارخاسک): این گیاه مدیترانه ای میوه ای تولید می کند که با خار پوشیده می شود. افراد میوه، برگ یا ریشه گیاه خارخاسک را به عنوان دارو استفاده می کنند. برخی از فرمولاسیون های این گاه حاوی اجزای دیگری هم هستند. در یک بررسی کوچک، خانم های دچار اختلال میل جنسی هر روز برای ۴ هفته ۷٫۵ میلی گرم از این گیاه دارویی را مصرف کردند. این خانم ها پس از این مدت بهتر شدن میل جنسی، برانگیختگی، لغزنده شدن، ارگاسم و ارضای جنسی را گزارش کردند و درد کمتری حین رابطه زناشویی داشتند.

گیاه ماکا: این گیاه که به آن «جینسینگ پرویی» هم می گویند، یک گیاه ریشه ای بومی آمریکای جنوبی است. اگر داروی ضدافسردگی مصرف می کنید که میل جنسی شما را کاهش می دهد، یک بررسی کوچک نشان داده ماکا ممکن است به شما کمک کند. از آنجایی که این گیاه نوعی غذا محسوب می شود، امتحان کردن آن احتمالا بی خطر است، اما اگر مبتلا به یک سرطان یا عارضه حساس به هورمون استروژن هستید، بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید چرا که ممکن است میزان استروژن شما را بالا ببرد. اگر دچار آثار جانبی جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی یا هر داروی دیگری شده اید، پیش از اینکه به مصرف مکمل ها رو بیاورید، از پزشکتان سوال کنید آیا می تواند داروی شما را تغییر دهد یا نه؟

۲٫ برای آقایان

مکمل های موجود در بازار برای مردان اغلب جهت رفع مشکلات نعوظ آلت هستند که به دلایل پزشکی بسیاری ممکن است ایجاد شود، از جمله به علت مصرف برخی داروهای ضدفشار خون یا ضدافسردگی. راه حل در این موارد مشاوره با پزشک درباره امکان استفاده از داروهای جایگزین است که این آثار جانبی جنسی را نداشته باشد. پزشک همچنین ممکن است توصیه هایی درباره رژیم غذایی، برنامه ورزشی و وزن به شما ارائه کند. اگر می خواهید مکملی را امتحان کنید، تایید مصرف آن را از پزشکتان بگیرید.

آل- آرژینین: این ماده جزو اسیدهای آمینه است که واحدهای ساختمانی پروتیین ها هستند. آل- آرژینین در بدنتان به ترکیب اکسید نیتریک تبدیل می شود که گشادکننده رگ هاست. در یک بررسی، حدود یک سوم مردانی که روزانه ۵ گرم از این ماده را در روز برای ۶ هفته مصرف کرده بودند، بهبود نعوظ را گزارش کردند. ناتوانی در نعوظ تا حدی ناشی از اختلال گردش خون در آلت تناسلی مرد است. اکسید نیتریک رگ های خونی را گشاد می کند، بنابراین شاید آل- آرژینین که مولد اکسید نیتریک در بدن است، اثر مشابهی داشته باشد. توجه داشته باشید این مکمل می تواند باعث درد شکم، آروغ زدن، اسهال و سایر آثار جانبی شود. این ماده همچنین در برخی افراد واکنش های شدید حساسیت ایجاد یا علائم افراد مبتلا به آسم را تشدید می کند.

 

زنان، مردان و مکمل ها

پروپیونیل- ال- کارنیتین: بدن افراد این اسیدآمینه را می سازد. این ترکیب برای سوخت و ساز بدن ضروری است. مصرف این ماده به عنوان مکمل ممکن است باعث افزایش تاثیربخشی داروی سیلدنافیل یا ویاگرا بر مردان دیابتی دچار اختلال نعوظ شود. یک تحقیق در این باره روی مردانی که دست کم 8 بار سیلدنافیل را بدون موفقیت مصرف کرده بودند، انجام شد. هنگامی که این افراد روزانه 2 گرم پروپیونیل- آل- کارنیتین را به برنامه دارویی شان اضافه کردند، به نتیجه رسیدند. کارنیتین هم جریان خون را بهبود می بخشد. این ترکیب در مردان دچار «بیماری پیرونی» که بر اثر آن آلت تناسلی هنگام نعوظ به تدریج خم شده و دردناک می شود، هم آزمایش شده است. ظاهرا مصرف آل- کارنیتین باعث شد سرعت پیشرفت این بیماری کاهش یابد. عوارض جانبی مصرف این مکمل شامل درد قفسه صدری، تهوع، استفراغ و دل آشوبه است. این ماده همچنین می تواند باعث بدبو شدن عرق و ادرار شود.

نیاسین: نیاسین یک ویتامین گروه B است که میزان کلسترول «خوب» شما را بالا می برد. در یک بررسی مردان با میزان بالای کلسترول که دچار ناتوانی متوسط تا شدید نعوظ بودند، پس از 12 هفته مصرف روزانه 1500 میلی گرم نیاسین بهبود یافتند. البته باید درباره مصرف این مکمل احتیاط کنید. زیرا دوزهای بسیار بالای آن می تواند به کبدتان آسیب بزند و به مشکلات قلبی، فشار خونی و ادراری بینجامد.

SAM-e یا سا آدنوزیل متیونین: افسردگی می تواند زندگی جنسی شما را مختل کند. درمان های افسردگی شامل روان درمان و بر برخی افراد دارو درمانی همراه بهبود شیوه زندگی مانند انجام ورزش است که می تواند در این مورد به شما کمک کند، اما برخی داروهای ضدافسردگی ممکن است اشتیاق جنسی را هم کاهش دهند. SAM-e یک ماده شیمیایی است که بدنتان می تواند آن را بسازد.

نتایج برخی بررسی ها نشان می دهد مصرف مکمل این ماده می تواند به درمان افسردگی خفیف تا متوسط کمک کند، بدون اینکه آثار جانبی جنسی ایجاد کند. این ماده همچنین می تواند آثار برخی داروهای ضدافسردگی را تشدید کند. به یاد داشته باشید بدون نظارت پزشکتان SAM-e را همراه با داروهای ضدافسردگی مصرف نکنید زیرا آثار جانبی وخیمی ایجاد می کند. دوزهای بالای این ترکیب ممکن است باعث دل آشوبه شود و به بی خوابی، سرگیجه، و سردرد بینجامد.

یوهیمبین: این مکمل گیاهی از پوست یک درخت بومی آفریقای مرکزی به دست می آید. این ماده می تواند باعث بهبود ناتوانی نعوظی شود، اما عوارض خاص خود را هم دارد. این ماده موثرترین مکمل برای اختلال کارکرد نعوظ است، اما در عین حال نسبت به سایر مکمل ها بیشترین عوارض جانبی را هم ایجاد می کند. یوهیمبین می تواند باعث بالارفتن فشار خون، تپش قلب، سردرد، اضطراب و سرگیجه شود. یوهیمبین در افرادی که مشکلات روان پزشکی دارند، مشکل آفرین است و با بسیاری از داروها تداخل دارد.

 

3. برای خانم ها و آقایان

جینسنگ آسیایی: این گیاه دارویی می تواند میل جنسی را در خانم هایی که وارد دوران یائسگی شده اند، بهبود بخشد. یک بررسی کوچک نشان داد میل جنسی خانم هایی که روزانه ۳کپسول ۳ گرمی از این گیاه دارویی را مصرف کردند، افزایش یافت. این گیاه دارویی در مردان نیز کارکرد نعوظی را بهبود می بخشد. در بررسی ها معمولا دوز ۹۰۰ تا ۱۰۰ میلی گرمی جینسنگ ۲ تا ۳ بار در روز استفاده شده است. مصرف جینسنگ ممکن است باعث بی خوابی شود.

بنابراین اگر مشکلات خواب دارید، از آن استفاده نکنید. عوارض جنسی کمتر شایع شامل عادت ماهانه های دردناک در خانم ها و اسهال است. اگر انرژی جنسی تان افت کرده، با پزشکتان درباره نگرانی هایتان صحبت کنید. عوامل متفاوت بسیاری ممکن است در مشکل شما دخیل باشند که هرکدام به درمان متفاوتی نیاز دارند. توجه داشته باشید مکمل های تشدیدکننده میل جنسی عوارض جانبی دارند. درباره وضعیت خاص خودتان ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. همچنین به هشدارهای روی برچسب مکمل توجه داشته باشید.