در این مقاله سعی داریم تا نگاهی دقیق تر به حمله قلبی در بانوان داشته باشیم. پس در ابتدا بهتر است بدانیم که حمله قلبی صرفا در افراد مسن و مردانی که اضافه وزن دارند ، رخ نمی دهد. تحقیقات اخیر صورت گرفته در ایالات متحده نشان می دهد که میزان حمله قلبی در میان بانوان در حال افزایش است.

هنگامی که تصور می کنید یک فرد دچار حمله قلبی شده به احتمال زیاد یکی از علائم شایع که به ذهن شما می رسد ، درد قفسه سینه است. در واقع این یک سیگنال آشکار است که یک مشکلی در این میان وجود دارد. اما علائم حمله قلبی در بانوان می تواند زیرکانه تر از وجود این علائم در آقایان باشد.

بله شما ممکن است فشار و دردی را در مرکز قفسه سینه خود احساس کنید اما با کمال تعجب باید گفت که زنان ممکن است دچار فک درد شوند و این نشانه حمله قلبی در خانوم ها است. دیگر علائم خاص زنان عبارت است از : درد در قسمت فوقانی پشت ، بازو درد ، خستگی شدید و سوزش سر دل . با توجه به مطالعات صورت گرفته اگر قلب سیگنال خوب نمی فرستد این بدان معناست که درد می تواند به فک ، گردن و یا پشت منتقل شود. متاسفانه پزشکان هنوز نمی دانند که چرا درد در ناحیه فک و نواحی فوقانی بدن صرفا از جمله علائم حمله قلبی در بانوان است و چرا چنین علائمی در آقایان مشاهده نشده است. اما تحقیق در این رابطه ادامه دارد.

اما چرا زنان کمتر از مردان درمان می شوند؟ علت آن است که خانوم ها حدود 54 ساعت قبل از مراجعه به پزشک منتظر می مانند و این در حالی است که مردان تنها 16 ساعت صبر می کنند. در واقع زنان تمایل به نادیده گرفتن خطرات اساسی که آنها را تهدید می کند دارند. آنها گاهی اوقات در رابطه با سلامت خود منفعل می باشند. همچنین آنها به علت مراقبت از فرزندان ، مراقبت از خود را فراموش می کنند.

هرچه بیشتر صبر کنید تا درمان یابید اوضاع قلب شما وخیم تر می شود. در زنان شوک کاردیوژنیک بیشتر مشاهده شده است که این به آن معناست که بطور ناگهانی قلب نمی تواند خون کافی پمپاژ کند. زنان در تمام سنین در معرض خطر هستند و بطور کلی زنان جوان حملات قلبی بدتر از مردان جوان را تجربه می کنند. بعلاوه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا بیشتر در معرض خطر هستند.

از آنجاییکه گزینه های درمانی بسیار وجود دارد پزشکان ابتدا از بیمار یک نوار قلب می گیرند تا آسیب وارده به قلب را بررسی نمایند. سپس به تجویز داروهایی نظیر آسپیرین رو می آورند که باعث رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن آن می شود. برای بیمار همراه با آسپیرین ، بتا بلاکر یا استاتین تجویز می شود زیرا هردوی آنها فشار خون را پایین می آورند.

به بیمار توصیه می شود تا در کلینیک های توانبخشی که یک محیط کنترل شده به شمار می آید شرکت کند. به اینصورت یک برنامه ورزشی مناسب در اختیار بیمار قرار داده می شود و پزشک بصورت منظم فشار خون او را چک می کند تا مطمئن شود که شرایط بیمار مناسب است.

طبق آمارهای جدید میزان حمله قلبی در بانوان بیشتر از آقایان است. پس آگاه سازی زنان از علائم و خطراتی که آنها را تهدید می کند امری بسیار ضروری بشمار می آید.