پوکی استخوان یک اختلال پیشرونده است که با از بین رفتن توده استخوانی و تراکم استخوان ، منجر به افزایش شکستگی می شود. پوکی استخوان بدون هیچ درد یا نشانه ای پیشرفت می کند و ممکن است تا زمانی که فرد دچار شکستگی نشود ممکن است متوجه این بیماری نگردد.

عواملی که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند عبارتند از :

سن : حداکثر تا 30 سالگی، استخوان قادر است تراکم سازی کند اما با بالا رفتن سن توده استخوان به طور طبیعی کاهش می یابد.

جنسیت : زنان بالای 50 سال بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند. در واقع زنان چهار برابر مردان بیشتر دچار می شوند. زنانی که سبک وزن هستند و استخوان بندی ریزی دارند بیشتر در معرض این خطر هستند.

قومیت: تحقیقات نشان داده است که زنان قفقازی و آسیایی بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. شکستگی در استخوان لگن بیشتر اتفاق می افتاد و بیشتر منجر به مرگ می شود. ساختار استخوان و وزن بدن و ریزه بودن اندام خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد به دلیل آنکه این افراد تراکم استخوان کمتری دارند تا زنانی که درشت اندام هستند. مردان هم دقیقا از شرایط مشابه برخورداند و مردانی که اندام ریزی دارند بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

وراثت: یکی از عوامل تاثیر گذار در پوکی استخوان می باشد. اگر مادر یا مادربزرگ شما دچار این بیماری بوده اند، احتمال ابتلا به این بیماری در شما افزایش می یابد.

سیگار کشیدن : خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

الکل : زیاد استفاده کردن از الکل منجر به از بین رفتن توده ی استخوان می شود و احتمال شکستگی استخوان را بسیار افزایش می دهد.

بیماری های خاص : برخی بیماری ها مانند روماتوئید، خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.

استفاده از برخی از داروها : برای مثال، استفاده طولانی مدت از استروئیدها مانند پردنیزولون نیز خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.