انسداد شرایین بیماری اصلی قلب است. غیر عادی بودن رگ های اصلی قلب، منجر به حمله قلبی می شود. حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد که یکی از رگ های اصلی بسته شد و اکسیژن و مواد غذایی به قلب نرسد. به طور خلاصه به آن بیماری قلبی می گویند. این یکی از چندین نوع بیماری رگ های قلب است. بیماری های رگ های قلب، بیماری قلب و سیستم رگ های خونی هستند. دیگر بیماری های رگ های قلب شامل سکته مغزی، فشار خون بالا، آنژین (درد قفسه سینه) و روماتیسم قلبی است. یکی از دلایلی که زنان خیلی هم این بیماری را جدی نمی گیرند این است که فکر می کنند با عمل جراحی معالجه می شوند. این خیالی بیش نیست. بیماری قلبی تمام عمر با شخص می ماند. وقتی به آن مبتلا شدید دیگر از شما جدا نمی شود. کارهایی مانند جراحی bypass( عوض کردن مسیر خون به قلب) یا angio plasty ( مرمت کردن یا باز کردن رگ به وسیله بادکنک ) به خون و اکسیژن کمک می کند که راحت تر به قلب برسند. اما رگ ها هم چنان آسیب دیده باقی می مانند واین به معنای این است که شخص بیشتر در معرض حمله قلبی است. مضافاً این که وضعیت رگ های خونی آسیب دیده به آرامی وخیم تر می شود. مگر این که شخص در رفتارها و عادات خود تغییراتی به وجود آورد. بسیاری از زنان از بیماری های قلبی پیچیده ای می میرند یا به طور دائم معلول می شوند. به همین دلیل اهمیت حیاتی دارد که برای جلوگیری و کنترل بیماری اقدام کنید.

زنان در معرض خطر

عوامل خطرزا شرایط و عاداتی هستند که احتمالاً شخص را برای رشد بیماری مستعدتر می کنند. این عوامل هم چنین می توانند در بدتر شدن بیماری موجود سهمی داشته باشند. عوامل خطرزای مهم برای بیماری های قلبی که می شود برای بر طرف کردن آن ها کاری کرد، عبارتند از: سیگار کشیدن، فشار خون ، کلسترول بالا، چاقی زیاد، ورزش نکردن و بیماری قند خون. بعضی از عوامل خطرزا مثل سابقه خانوادگی بیماری قلبی و سن وسال را نمی توان عوض کرد.در مورد زنان 55 سالگی سن خطر است. بعد از یائسگی، زنان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری قلبی هستند. زیرا بدن آن ها دیگر تولید استروژن ندارد. زنانی که یائسگی آن ها شروع می شود، چه به صورت طبیعی و چه در اثر جراحی وبرداشتن تخمدان ها، دوبرابر زنان هم سن وسال خود که یائسگی آن ها کامل شده ، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.

یکی دیگر از عوامل خطرزا کلاً میانسالی است که زمان ابتلا خوانده می شود. سابقه خانوادگی بیماری قلبی، عامل خطر دیگری است که غیر قابل تغییر است. اگر پدر یا برادر خانمی قبل از سن55 سالگی حمله قلبی داشته اند و یا اگر مادر و خواهر او قبل از 65 سالگی یک حمله قلبی داشته اند برای وی احتمال ابتلا به حمله قلبی بیشتر است.زمانی که عوامل خطر حمله قلبی را نمی توان تغییر داد، مهم است که فرد بداند باید در مورد خیلی چیزها کنترل داشته باشد وبدون در نظر گرفتن سن، سابقه خانوادگی ، یا وضعیت تندرستی، باید عوامل خطر بیماری قلبی را پایین بیاورد و نباید کار را بسیار سخت بگیرد. حفاظت از قلب به سادگی راه رفتن تند، خوردن سوپ سبزیجات یا چگونگی تنظیم وزن متعادل است.