هدف اصلی پایین آوردن کلسترول در خون ، پایین آوردن کلسترول بد است. تا جایی که میزان خطر بیماری قلبی یا حمله قلبی را به اندازه کافی کاهش دهد. هر چه خطر در نوع دسته بندی بیشتر باشد، میزان کلسترول بد باید به همان اندازه پایین نگه داشته شود. برای دریافتن حد مناسب کلسترول بد به جدول مراجعه کن.

اگر دراین دسته بندی خطر هستید/ حد مطلوب کلسترول بد شما باید این میزان باشد خطر جدی.....کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر خطر جدی آتی .....کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر خطر متوسط ..... کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر خطر کم تا متوسط......کمتر از 160 میلی گرم در دسی لیتر چگونگی پایین آوردن کلسترول بد یا LDL

دوراه عمده برای پایین آوردن کلسترول بد یا LDL وجود دارد.یا فقط از طریق تغییر در نوع زندگی ، یا مصرف دارو و تغییر در نوع زندگی باهم بر طبق نوع دسته بندی خطر، کاربرد این دو مداوا فرق می کند. تغییر در نوع زندگی: از دستاوردهای مهم مداوا، تغییر روزانه در نوع و روش زندگی است.این مداوا شامل رژیم غذایی برای پایین آوردن کلسترول، فعالیت های ورزشی روزانه و تنظیم وزن می باشد. هر خانمی که نیاز دارد کلسترول خون خود را پایین بیاورد، باید این روش را به کار گیرد. وزن اضافه را باید کم کنیم و به ورزش های روزانه بپردازیم. ورزش برای خانم هایی که سندرم متابولیک دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مصرف دارو: اگر آزمایش نشان می دهد که کلسترول شما ،بعد از تغییر در نوع زندگی هم چنان بالاست، ممکن است احتیاج به مصرف دارو داشته باشید. اگر به دارو نیاز دارید، بدانید که باید هم چنان به برنامه تغییر در نوع زندگی پایبند باشید. این کار مصرف دارو و احتمال خطر را به حداقل می رساند. هم چنین باید به بقیه عوامل خطر بیماری قلبی نیز مثل فشار خون بالا، قند خون و سیگار کشیدن توجه داشته باشید.

داروهای پایین آوردن کلسترول درکنار بقیه کارهایی که در رابطه با پایین آوردن کلسترول انجام می دهید، ممکن است دکتر برایتان دارو هم تجویز کند.

داروهای زیر متداول ترین داروها در این زمینه هستند: 1) استاتین ها ( statins ). این داروها در بیشتر مواقع برای پایین آوردن کلسترول نسخه می شوند. معمولاً همه داروخانه ها آن ها را دارند. این داروها کلسترول بد با غلظت پایین را ( LDL) کاهش می دهند و معمولاً این کاهش بین 60-20 درصد می باشد. عوارض جانبی آن کلاً خفیف هستند و بندرت مشکلات کبدی یا عضلانی در پی دارند. اگر مشکل عضلانی پیش آید، فوراً باید آن را با دکتر در میان بگذارید.

2) بایل اسید سکواسترانت ها( bile acid sequestrants). این داروها حدود 20-10 درصد از کلسترول غلظت پایین را کاهش می دهند. ممکن است پزشک این داروها را همراه استاتین نیز نسخه کند تا بتوان کاهش را بیشتر کنترل کرد. عوارض جانبی احتمالی، یبوست، نفخ، دل به هم خوردگی و یا گاز می باشد. به هر حال مصرف طولانی مدت آن را بی خطر می دانند.

3) اسید نیکوتینیک (nicotinic acid). اسید نیکوتینیک یا نیاسین، کل کلسترول، کلسترول غلظت پایین ( کلسترول بد ) و هم چنین تری گلیسیرید را کاهش و کلسترول غلظت بالا ( کلسترول خوب ) را افزایش می دهد. این دارو را بدون نسخه هم می توان از داروخانه خرید. ولی بهتر است به خاطر عوارض جانبی جدی آن با نظر دکتر آن را مصرف کرد. از عوارض جانبی آن تورم، زخم معده یا مشکلات کبد و کیسه صفرا یا قند بالای خون می باشد.

4) فیبریت ها (fibrates). این داروها تری گلیسیرید را 20تا 50 درصد کاهش می دهند. در حالی که کلسترول غلظت بالا ( کلسترول خوب ) را 10 تا 15 درصد بالا می برند اثر خیلی زیادی بر کاهش کلسترول غلضت پایین ( کلسترول بد ) ندارند. اگر چه این داروها عوارض جانبی چندانی ندارند، ولی امکان بروز سنگ کیسه صفرا و افزایش اثرات داروهای رقیق کننده خون را بالا می برند.

5) ازتیمیب ( ezetimibe). این دارو از رده داروهای جدید پایین آورند کلسترول است که مانع جذب کلسترول در روده می شود. این دارو را می توان تنها یا همراه استاتین مصرف کرد. اثرات جانبی آن کمر درد و درد مفاصل است.