جنس اهمیتی ندارد ولی مسلما در افراد با سنین خیلی بالا یا خیلی پایین چون اختلال عملکرد پلاکتی به دلایل متعدد وجود دارد ، سطح پایه پلاکت های فرد نیز مهم است. بنابراین انجام یک آزمایش خون کامل و آزمایش های ویروسی شناسی مانند هپاتیت (برای حفظ سلامت کارکنان پزشکی کار کننده با خون بیمار) لازم است.

عوارض روش پی آر پی

این روش آثار مفید زیادی دارد ولی متاسفانه در کشور ما به صورت بی رویه و نا به جا در حال انجام است. برای مثال به کسی که ریزش موی ناشی از بیماری لیکن پلان دارد ، نه تنها تزریق پی آر پی کمکی نمی کند ، بلکه این روش می تواند حال او را بسیار بدتر کند و بیمار زمان را نیز که بسیار در درمان حیاتی است از دست بدهد.

در تجربه 5 ساله در کار با پی آر پی ، نتایج خوبی برای گودی و تیرگی زیر چشم ، جوان سازی و ترمیم زخم و نیز درمان ریزش مو گرفته ایم ، اما تهیه و تزریق پی آر پی آداب خاصی دارد و باید توسط متخصص پوست و مو و بعد از تشخیص دقیق بیماری یا ارزیابی صحیح از وضعیت پوست بیمار انجام شود. خط اشتباه تزریق شدن پی آر پی یک فرد به فرد دیگر وجود دارد که متاسفانه در کلینیک های نامرتب و شلوغ چنین خطری احساس می شود. باید توجه داشت که بیمار از 10 روز قبل داروهایی مانند آسپیرین مصرف نکرده و بیماری های مهمی مانند سرطان یا بیماری های خودایمنی نداشته باشد.

کبودی دور چشم

بیشترین موادی که برای کبودی دور چشم توصیه شده است کرم های دور چشم حاوی ویتامین K ، ویتامین C یا کافئین هستند ، اما اصولا مشکل تیرگی و سیاهی دور چشم مشکلی است که جنبه ژنتیکی دارد و با مسائلی مانند کم خونی ، مشکلات تیروئید ، کم خوابی ، خستگی و استعمال سیگار تشدید می شود ، بنابراین استفاده از کرم هایی که مخصوص تیرگی دور چشم هستند می تواند به طور موقت و تا حدی مفید باشد. طبق تجربه شخصی ، تزریق PRP نیز برای بهتر شدن تیرگی دور چشم مفید است.