نقش فلزات و شبه فلزات در بدن

در بدن بسیاری از افراد کمبود چهار عنصر مرکب از فلزات و شبه فلزات وجود دارد، و در نتیجه کار مربوط به این فلزات و شبه فلزات به طور ناقص انجام می گیرد. این چهار عنصر عبارت است از کلسیم، ید، سیلیکون و سدیم که ما ضمن شرح وظیفه هریک از آنها به وظیفه بقیه فلزات و شبه فلزات نیز در بدن اشاره می کنیم.

کارهایی که فلزات در بدن انجام ‌می‌دهند بسیار مهم و خارق‌العاده است. تمام سلول‌های بدن به انواع و اقسام فلزات نیازمند هستند و حتی یک سلول وجود ندارد که در آن انواع و اقسام فلزات وجود نداشته باشد. البته نیاز بدن به فلزات بسیار کم است یعنی فلزات در بدن دارای نقش‌micro nutrient می‌باشند. به‌طور‌کلی فلزات و غیرفلزات از راه غذاهای گوناگون وارد بدن شده و پس‌از انجام وظایف خود در بدن، از راه ادرار، مدفوع و یا عرق دفع می‌شوند.

یکی از این فلزات بسیار ارزنده که وجود آن برای بدن نهایت ضرورت را دارد فلز مس می‌باشد.مس برای ساخت هورمون‌های مختلف بدن بسیار لازم است. به‌طور‌کلی برای آنکه اعمال فیزیولوژیک و حیاتی بدن ما به‌طور طبیعی انجام گیرد وجود مس حیاتی است. وجود مس در رشد انسان یک ضرورت است و در حفظ سلامت استخوان‌ها و نسج همبند، مغز، قلب و خیلی از اعضای دیگر وظیفه مهمی را انجام می‌دهد.

در ساخت گلبول‌های قرمز بسیار مورد نیاز است و در ساخت بعضی از آنزیم‌های بدن ‌ضروری است. مس نیروی دفاعی بدن را تقویت می‌کند. مس در ساخت رنگدانه‌های بدن دخالت زیاد دارد. در جگرسیاه مقادیر زیادی مس وجود دارد و در حفظ رنگ موی سر اثر مستقیم دارد به‌طورکلی افرادی که مس بدن‌شان کمتر از حد طبیعی است موی سرشان زود سفید می‌شود، باید غذاهای مس‌دار زیاد‌تر بخورند. شاید ایرانی‌ها در تاریخ نخستین ملتی بودند که به اهمیت مس در زندگی‌شان پی‌برده و اغلب غذاهای خود را در ظروف مسی می‌پختند. به‌خصوص برای تهیه مربای به حتماً آن را در دیگ کوچک مسی می‌پختند. مس در سیب‌زمینی، سویا، سیب‌زمینی ترشی، عدس،گوشت‌قرمز و قلوه وجود دارد. استفاده از النگوهای مسی و گردن‌بند مسی به جذب مس در بدن کمک می‌کند. در ۱۳آنزیم بدن مس وجود دارد. مس به بدن کمک می‌کند که فلز روی را بهتر جذب کند.

بعضی از محققان آمریکایی عقیده دارند که مس باعث سفتی و استحکام پوست بدن می‌شود. یعنی در جلوگری از پیری زودرس پوست نقش دارد. به‌هر‌حال بهتر است به‌جای آنکه ما همیشه به اهمیت ویتامین‌ها فکر کنیم و به‌دنبال قرص‌های ویتامین باشیم، وجود فلزات و شبه فلزات ضروری را برای بدن فراموش نکنیم.

میزان نیاز بدن به مس در شبانه‌روز در‌حدود 1/9‌میلی‌گرم است.