هیپوگلی سمیا یا نقصان قند خون چیست و چه علائمی دارد؟

در مورد هیپوگلی سمیا یا نقصان قند خون اندکی صحبت کردم. در این مورد اخیرا از هر دری سخنی رفته است، و بسیاری از افراد که در واقع دچار هیپو گلی سمیا نیستند به طریقی مجاب شده اند که به این ناراحتی مبتلا هستند. گفتیم هیپو گلی سمیا یعنی نقصان گلوکز (نوعی قند) در خون، مقدار قند خون به وسیله انسولین تنظیم می گردد. انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می شود. ترشح انسولین هر گاه از میزان طبیعی کمتر شود مرض قند یا دیابت را سبب می شود و هر گاه میزان ترشح انسولین از حد طبیعی بیشتر باشد باعث می شود که قند خون سریع تر به مصرف بدن برسد و قند لازم برای مصرف مغز، اعصاب و عضلات دچار کمبود شود.

علائم هیپو گلی سمیا عبارتند از: گرسنگی، ضعف، عرق کردن، تزلزل، اضطراب و اشتیاقی آشکار برای کربوهیدرات، غذاهای حاوی کربوهیدرات ها در چنین مواردی تسکین دهنده هستند. به هر حال بعضی از کارشناسان اظهار نظر کرده اند که هیپو گلی سمیا به حد زیادی بین مردم شیوع ندارد. دوباره تاکید می نمایم بیشتر ما که دچار وزن اضافی شده ایم به علت زیاده روی و افراط در خوردن است. اگر اغلب دچار حالاتی هستید که در بالا به آن اشاره شد، حتما در این مورد و احتمال ابتلا به هیپو گلی سمیا با طبیب خود مشورت نمائید اگرچه احتمال آن ضعیف است ولی با این همه ممکن است میزان قند خونتان پایین باشد.

امراضی که با بروز اختلال در سایر غدد (مانند غدد تناسلی، هیپوتالاموس به ویژه غدد هیپوفیز) بستگی دارند نیز می توانند منجر به بیماری چاقی گردند. اما در چنین شرایطی، توزیع ناهماهنگ و نامنظم چربی در سطح بدن مشهود می گردد و لذا به دلیل تاثیرات جدی آن شما و دکترتان از این شرایط آگاه خواهید شد. خوب اگر چنین نیست پس به مالیخولیا و وسواس دچار شده اید و احتیاج به آرامش و استراحت دارید!!

یکی از موارد ناخوشایند در افزایش وزن، استفاده از دارو است بعضی از این داروها وزن را زیاد می کنند، مثل قرص های ضد بارداری . چنین به نظر می رسد که این قرص ها بدن زنان را مستعد می سازند تا آب بیشتر جذب نماید که به ظاهر چون چربی می نماید. اگر مرتبا با نظر طبیب از این قرص ها استفاده می کنید و در شرایط مشابهی وزنتان اضافه شده است، بد نیست با طبیب تان در این مورد مشورت کنید طبعا او تنها کسی است که بهتر می تواند اظهار نظر نماید.

اگر بتوانید علت اضافه وزن خود را بدانید به موقع خود کمک موثری خواهد بود. این امر لااقل به شما کمک خواهد کرد تا اشتباهی را که قبلا مرتکب شده اید دوباره انجام ندهید. و حالا آنچه که باید انجام دهید این است که در اسرع وقت آن کیلوهای اضافی از وزن خود را دور بریزید. یافتن رژیمی که بتواند وزن شما را کاهش دهد، اندامتان را که تناسب گذشته را از دست داده اند به حالت اول بازگرداند و از شما چهره ای زیباتر بسازد که قبلا نیز به همان زیبایی و طراوت بوده اید، در برنامه رژیم شما قرار گرفته است و تا این جا در واقع نصف راه را پیموده اید.