درمان زکام

عسل ضد رطوبت است مخصوصاً رطوبت بدن را به خود جذب می نماید. کسی که می خواهد در زمستان زکام نشود باید روزی سه قاشق غذا خوری عسل بخورد مشروط بر اینکه نسبت به آن آلرژی (حساسیت) نداشته باشد.

اگر 25% تا گرم پودر ریشه زنبق را با عسل مخلوط و داخل چای نمایند و روزانه چندین بار از این نوشیدنی بنوشید زکام شما برطرف خواهد شد.

درمان سینوزیت

الف ) در درمان سینوزیت و به منظور پاک نمودن مخاط بینی موم عسل (عسل با موم) را به مدت یک ربع جویده و تفاله آن را دور بیندازید.

ب) آب جوشانده گیاه مامیران را با کمی عسل مخلوط و بینی را شستشو دهید.

درمان آنفلوانزا

روشهای درمان

الف) راف مخلوط بومادران دم کرده (20 گرم در نیم لیتر آب)  با آب عسل را در درمان آنفلوانزا بسیار مفید می داند.

ب) گیاه آقطی دم کرده (یاس کبود) با عسل برای بیمارانی که از تب آنفلوانزا و رماتیسم مفصلی رنج می برند بسیار نافع بوده و معرق موثری می باشد.

طرز تهیه : یک قاشق غذاخوری از گیاه مذکور را در یک لیوان آب جوش دم کرده و پس از صاف کردن با دو قاشق غذا خوری عسل مخلوط و روزانه 5 قاشق غذا خوری به فاصله میل نمایید.

درمان تب

 

امام کاظم می فرماید : «عسل را با سیاه دانه بیامیزید و بگذارید فرد تب دار از این مخلوط لذیذ سه انگشت به دهان گذارد رنج تب از جانش فرو خواهد ریخت.»

از دیر باز زمان «هیپوکرات» بزرگترین پزشک قدیمی یونانی عسل را به عنوان تب بر می شناخته اند (نزدیک به 2500 سال پیش) اسیدهای آلی در عسل توانایی و نیروی ویژه ای برای تب بری دارند. سفارش شده است که 5 تا 10 قاشق غذاخوری عسل در چند وعده به تب دار داده شود. امروزه از عسل به عنوان تنها داروی پیشگیری از تب یونجه نام می برند.

سایر روشهای درمان

الف) 5 تا 10 گرم تخم رازیانه دم کرده، با سکنجبین عسل در درمان تبهای کهنه مفید است.

ب) جوشانده گل بنفشه (50 گرم در یک لیتر آب) و پس از صاف کردن مخلوط با عسل، روزی 3 فنجان به فاصله از آن بنوشید درمان تب و گریب است جوشانده گیاه اقطی (یاس کبود) با عسل نیز همین خاصیت را دارد.