براکسیسم همان دندان قروچه است که صرف نظر از سن ممکن است افراد آن را انجام دهند و ممکن است باعث آسیب های متعددی مثل اختلال فک سردرد شود. این نشانه ممکن است در خواب یا بیداری هم بروز کند که به مرور باعث آسم، عفونت راه تنفسی، افسردگی، عصبانیت و اختلالات خواب میشود. در مورد دندان قروچه به صورت کامل در مطلب " بروکسیم یا دندان قروچه، از علت تا درمان " توضیح دادیم و شما با علل و علائم آن آشنا شدید و حالا نگاهی به روش های رفع آن بدون دارو خواهیم پرداخت.

 

نشانه های براکسیسم را قبل از درمان دندان قروچه بشناسید

بیدار شدن از خواب به دلیل صدای دندان قروچه و فشار دندان ها

لب پر شدن و شکستگی دندان ها

آسیب مینای دندان

حساسیت دندانها به شیرینی خنکی و داغی

درد در ناحیه صورت و فک

خستگی و فشار ماهیچه های فک

گوش درد

فرورفتگی لب

 

محافظت از فک و رفتار درمانی :

مطالعات مختلف در این زمینه نشان می دهد محافظت از فک و رفتار درمانی هر دو باهم موثر است و باعث آرامش ماهیچه ها و جایگاه مناسب فک می شود.

بیوفیدبک :

یکی دیگر از روش های کنترل براکسیسم بیوفیدبک است، بیوفیدبک با استفاده از تجهیزات به بیماران می آموزد فعالیت ماهیچه های فک را کنترل کنند. طبق مطالعات یکی از روش موثر درمان براکسیسم به شمار می رود.

 دندان قروچه

مدیریت استرس :

استرس و عصبانیت از علل رایج براکسیسم است تکنیک های معروف کنترل استرس مثل یوگا، مدیتیشن و استفاده از روغنهای گیاهی برای درمان براکسیسم موثر است.

ویتامین ث :

ویتامین ث روی غده های فوق کلیه تاثیر می گذارد و سریع به استرس پاسخ می دهد غذاهای حاوی ویتامین بخورید تا استرس تان کاهش و دندان قروچه درمان شود. فلفل قرمز و سبز، کیوی، توت فرنگی، پاپیا، پرتغال و کلم پیچ بخورید.

 دندان قروچه

منیزیم :

منیزیم خواب بهتری را ایجاد می کند و نشانه های کمبود منیزیم مثل عصبانیت و خستگی بی خوابی را کاهش میدهد نوجوانان می توانند قبل از خواب 400 میلی گرم منیزیم استفاده کنند و غذاهایی مثل اسفناج، آووکادو لوبیا و موز بخورند.

ویتامین ب کمپلکس :

این ویتامین نقش مهمی را در سلامت کل بدن ایفا می کنند توانایی کاهش استرس و افسردگی را دارد کودکان در رده های سنی مختلف می توانند از آن استفاده کنند مثلاً :

کودکان یک تا سه سال 2 میلی گرم

چهار تا 8 سال 3 میلی گرم

9 تا 13 سال 4 میلی گرم

نوجوانان خانم ها و آقایان 14 سال به بالا 5 میلی گرم

خانم های باردار 6 میلی گرم خانم های شیرده هفت میلیگرم نیاز دارند.

 دندان قروچه

ریشه سنبل الطیب :

ریشه سنبل الطیب مسکن طبیعی برای بهبود وضعیت خواب است دندان قروچه معمولاً در شبها رخ می دهد وسنبل الطیب با خواب عمیقی که ایجاد می کند آن را کاهش میدهد.

روغن اسطوخودوس :

برای درمان دندان قروچه می توانید از روغن اسطوخودوس استفاده کنید. برای آرامش سیستم عصبی و کاهش درجات استرس و تنش های فیزیولوژیک در بدن مقداری از روغن اسطوخودوس را به بالش خود آغشته نمایید تا در هنگام خواب با تنفس اسانس آن از میزان تنش های عصبی و دندان قروچه بکاهید. این کار سبب می شود عضلات فک و دهان ریلکس شده و فک های بالا و پایین از هم فاصله بگیرند.

 

عسل :

یکی دیگر از روش های خانگی کنترل براکسیسم مصرف روزانه یک قاشق غذا خوری عسل گیاهی و شیره انگور است. مصرف عسل در بهبود این وضعیت تاثیر گذار است.

زنجبیل و دارچین :

برای درمان دندان قروچه خوراکی هایی با طبع گرم مصرف کنید. مصرف دمنوش زنجبیل، دارچین، هل، گل گاوزبان، بادرنجبویه در درمان دندان قروچه موثر است.

زنجبیل-و-دارچین

استفاده از کمپرس آب گرم :

برای درمان براکسیسم و کاهش انقباضات عضلانی ناحیه فک و دندان، دندان ها را با کمپرس آب گرم و یا استفاده از یک حوله داغ گرم کنید. افزایش دما در ناحیه دهان سبب افزایش جریان خون به سمت فک ها شده و سبب می شود عضلات به حالت استراحت درآمده و تنش های فیزیکی ناحیه کاهش یابد.

ماساژ درمانی :

برای درمان براکسیسم و کاهش فشار ها و اسپاسم های عضلانی در ناحیه فک و دهان از ماساژ درمانی کنید. ماساژ درمانی سبب شل شدن استخوان های فک ها می شود. قسمت های اتصال فک بالا و پایین در کنار لاله گوش ها را با نوک انگشتان دست ماساژ دهید. 2 قطره از روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذا خوری روغن بادام و یا زیتون مخلوط کرده و برای ماساژ دادن صورت، گردن و کتف ها از آن استفاده کنید.

 

شیر زردچوبه :

برای کاهش التهاب و اسپاسم و گرفتگی عضلات فک و دهان از زردچوبه استفاده نمایید، این گیاه خاصیتی گرم داشته و برای درمان موثر است. برای درمان قبل از خواب زردچوبه را با شیر مخلوط کرده و از سایر مزایای سلامتی آن بهره ببرید.

کاهش مصرف کافئین :

اگر شب ها دچار دندان قروچه می شوید مصرف کافئین را کاهش دهید زیرا مصرف بیش از اندازه کافئین باعث بروز مشکلات عصبی و روانی در فرد می شود. مصرف کافئین باعث تغییراتی در ضربان قلب و باعث بروز تنگی نفس و کاهش اکسیژن رسانی به مغز می شود و تاثیر جدی بر روی خلق و خوی شما دارد که می تواند باعث ساییدن دندان ها در خواب شود.

 دندان قروچه

معجون گیاهی برای درمان دندان قروچه :

در یک ظرف آب جوش بریزید و درون آن یک عدد سیب، یک عدد هویج و نصف یک عدد به، بریزید و بگذارید تا با حرارت ملایم پخته شوند سپس 21 دانه مویز به مخلوط اضافه و به مدت یک ربع آن را دم کرده و بعد میل کنید تا دندان قروچه شما کاهش یابد.

مصرف میوه :

مصرف میوه هایی مثل گلابی، هلو، انگور قرمز و سیاه و سبزیجاتی مثل نعناع و ریحان، پیاز، سیب زمینی، چغندر و کدو تنبل برای درمان گیاهی دندان قروچه مفید است.

 دندان قروچه

مصرف نکردن بعضی از مواد غذایی :

از دیگر راه های درمان خانگی دندان قروچه عدم جویدن مواد خوراکی جویدنی مثل آدامس و همچنین عدم جویدن مواد غیر خوراکی مثل مداد، ناخن و… است زیرا این کارها سبب درگیر نمودن عضلات دهان می شود.

مصرف مواد غذایی مانده و کپک زده، بسته بندی شده و کارخانه ای، گوشت گاو و گوساله، گوشت مرغ پرورشی، مصرف لبنیات بدون مصلح، انواع ترشی جات، وانیل، غذاهای یخ زده و فریز شده، فست فود، عدس و ماهی بدون مصرف مصلح، نوشیدن آب زیاد در بروز دندان قروچه نقش دارند.

حمام نمک اپسوم :

نمک اپسوم که با نمک آشپزخانه بسیار متفاوت است، حاوی عناصرسم زدایی است که این سموم و فلزات سنگین را بیرون می راند. حمام نمک اپسوم یک گزینه خوب دیگر برای تسکین عضلات و کاهش تنش است زیرا این ماده به جذب منیزیم از طریق پوست به وسیله آزاد کردن سروتونین در مغز به آرامش و از بین رفتن استرس شما کمک می کند و بنابراین به درمان دندان قروچه کمک می کند.

 دندان قروچه

دیگر درمان های طب سنتی برای دندان قروچه:

انجام بادکش و حجامت برای رفع استرس، افسردگی و در نتیجه درمان دندان قروچه

مصرف روزانه یک استکان از عرقیاتی مانند کرفس، گلاب، کاسنی، آویشن، نسترن، بومادران و شیرین بیان به همراه عسل و آب

استفاده از روغن های گیاهی مثل زیتون، کنجد

مصرف روزانه یک قاشق غذا خوری از عسل گیاهی و شیره انگور

مصرف دمنوش زنجبیل، دارچین، هل، گل گاوزبان، بادرنجبویه

مصرف خشکبار، هفت مغز، مویز و موز رسیده

مصرف گوشت بره و بلدرچین