مه شو: هر نوع از جراحی عوارضی را بدنبال دارد و انجام عمل جراحی در ناحیه لگن جهت کاشت پروتز و یا انجام لیپوساکشن ( برداشت چربی ـ تزریق چربی) نیز عوارض متعددی را در پی دارد که از آن میان میتوان به این موارد اشاره کرد :

ـ عوارض روانی : برآورده نشدن انتظارات و تصورات شخص بیمار و عدم دستیابی به زیبایی و رفع عیوب موردنظر.

ـ عوارض فیزیکی : ایجاد برجستگی های ناهموار و غیرمعمول در ناحیه موردنظر.

ـ عوارض فیزیولوژیک : واکنش نشان دادن بدن به داروهای بیهوشی که با مسمومیت همراه است.

ـ عوارض عصبی : بی حسی و یا سوزن سوزن شدن ناحیه گلوتئال.

عوارض پزشکی که احتمال دارد بعلت عمل جراحی برجسته سازی باسن (کاشت پروتز) ایجاد شود شامل عفونت، باز شدن زخم های حاصل از جراحی که باعث نمایان شدن ایمپلنت و انجام جراحی دوباره میشود ، پارگی ایمپلنت ، سروما ( یک مایع سروز روشن)، انقباض کپسولی، عدم تقارن در نواحی اصلاح شده، تغییرمکان ایمپلنت ، اصلاح بیش از حد ناحیه موردنظر،صدمه رسیدن به عصب سیاتیک و سوزن سوزن شدن پوست میشود.

عوارض پزشکی که امکان دارد بر اثر لیپوساکشن ایجاد شود شامل این موارد میشود : تحلیل بدن در نواحی که تزریق چربی صورت گرفته است ، انجام اصلاحات نامتقارن در نواحی مورد نظر، ایجاد برجستگی های نامنظم و بدشکل در ناحیه مربوطه، سروما، آبسه ( چرک محصور شده توسط بافت ملتهب) ، سلولیت ( التهاب بافت هم بند زیرجلدی) و سوزن سوزن شدن پوست.

ـ برآورده نشدن انتظارات بیمار

در رویه این نوع عمل امکان دارد تصوری که بیمار در ذهن خود دارد با آنچه که بعد از انجام عمل جراحی با آن مواجه میشود متفاوت باشد. برای عدم وقوع چنین مشکلاتی پزشک معالج و بیمارهمراه با یکدیگر یک طرح واقعی و محتمل را با رضایت دو جانبه در محل انجام جراحی یعنی ناحیه گلوتئال ، ران ها و باسن ترسیم میکنند.

ـ مشکلات برجسته سازی

از طرق زیر میتوان از ایجاد مشکلات ناشی از برجستگی ناحیه گلوتئال جلوگیری کرد :

یک ) استفاده عملیاتی از کانول کوچک (حدودا 2 میلی متری) به روشهای خاص برای لیپوساکشن سطحی.

دو ) استفاده از الگوی متقابل در برداشت چربی اضافی بدن.

سه ) ممانعت ازبرداشت بیش از حد بافتهای چربی زیرا باعث بدشکل شدن ناحیه موردنظر، میشود.

عوارضی که امکان دارد در اثر لیپوساکشن التراسونیک حاصل شود شامل سوختن پوست بدن و ایجاد زخم هیپرتروفیک است. البته توجه داشته باشید که این مشکلات در صورتی ایجاد میشود که در طول برداشت چربی پوست خنک نشده و مراقبتهای لازم انجام نگرفته باشد. خنک نگه داشتن در این مورد به وسیله ی حوله مرطوب ، محافظ پوست و نفوذ مایع خنک کننده کانول انجام میگیرد.

ـ عوارض داروهای بیهوشی

تزریق داروهای بیهوشی عوارض پزشکی از جمله : افزایش حجم بیش از حد مایعات در بافت ها، جایگزینی نامناسب از طریق نفوذ و همچنین تفکیک از نفوذ تنها به محلهای متعدد که بعدا بوسیله ساکشن لیپکتومی از بدن خارج میشود را بهمراه دارد. بعلاوه ثابت نگه داشتن فشار بیمار در طی بیهوشی کار بسیار دشواری است که در غیر اینصورت احتمال خونریزی و مسمومیت ناشی از بیهوشی را درپی خواهد داشت. همچنین بعنوان سیستم عصبی مرکزی یا CNS علائمی نظیر موارد زیر را بهمراه خواهد داشت: ظهور اضطراب ناشی از داروهای مخدر (داروهای بیهوشی)، دلهره، بی قراری، عصبانیت، سردرگمی ، سرگیجه، تاری دید، لرزش ، تهوع ، استفراغ، لرز و تشنج و بهمین ترتیب بعنوان مظاهر خواب آلودگی میتوان به بیهوشی، دشواری در تنفس و ایست تنفسی اشاره کرد.

ـ بی حسی و سوزن سوزن شدن

پس از عمل جراحی امکان دارد در برخی از نواحی برجسته ناحیه گلوتئال بی حسی رخ بدهد و حتی برای یک مدت طولانی بعد از عمل نیز وجود داشته باشد. از این رو به بیمار توصیه میشود برای تسهیل در بازگشت حس به نواحی بی حس شده و همچنین جلوگیری از گسترش عارضه نوروما و کاهش درد با برنامه های کاربردی ماساژهای ملایم همراه شود. با رعایت این نکته و قابلیت بهبودی بافتهای بدن، بیمار میتواند بعد از دو سال بهبودی کامل حاصل نماید.

نتیجه

با بکارگیری روشهایی نظیر لیپوساکشن سطحی و التراسونیک عیوب موجود در ناحیه لگن و برجستگی ها اصلاح میشود. با این حال بهبود و اصلاح زخم ها و نقص های عمیق مورفولوژیکی ( نقص های ظاهری) بعلت شکل انحنائی باسن و جذب بافت از سراسر ناحیه گلوتئال توسط زخم ، دشوار است. در اینصورت اگرچه تزریق پرکننده های بافت برای تصحیح نقص و بدشکلی های موجود موقتی است اما معمولا کمبودهای زیبایی و موضعی موردنظر بیمار که هدف GLUTEOPLASTY نیز میباشد، را جبران میکند.