بیماری کووید-19 سال گذشته از چین آغاز و موجب همه‌گیری جهانی شد، به همین دلیل تلاش‌های جهانی زیادی در ساخت واکسن و تولید دارو برای مقابله با این بیماری در سرتاسر جهان آغاز شده است.

داروی جدید تولیدشده توسط محققان دانشگاه پکن نه‌فقط زمان بهبودی را کاهش می‌دهد، بلکه ایمنی کوتاه‌مدت در برابر ویروس نیز ایجاد می‌کند.

مدیر مرکز نوآوری ژنتیک دانشگاه پکن، سنی شی گفت: عملکرد این دارو در مرحله آزمایش حیوانات موفقیت‌آمیز بوده است.

وی افزود: هنگامی‌که ما آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را به موش‌های آلوده تزریق کردیم، پس از پنج روز بار ویروسی به میزان قابل توجهی کاهش یافت، به این معنی که این داروی بالقوه دارای اثر درمانی است.

این دارو از آنتی‌بادی‌های خنثی سیستم ایمنی بدن انسان ساخته و برای جلوگیری از آلودگی ویروس کرونا استفاده‌شده است. این آنتی‌بادی‌ها از 60 بیمار بهبودیافته دریافت شده است.

این گروه تحقیقاتی تشریح کردند: استفاده از آنتی‌بادی‌ها، پتانسیل درمانی برای این بیماری و کاهش مدت‌زمان بهبودی دارد.

شی گفت: "تخصص ما ژنومیک تک‌سلولی است تا ایمونولوژی یا ویروس‌شناسی اما وقتی فهمیدیم که رویکرد ژنومی تک‌سلولی می‌تواند آنتی‌بادی خنثی‌کننده‌ای برای مقابله با این بیماری باشد، بسیار هیجان‌زده شدیم."

وی تاکید کرد: این دارو باید اواخر امسال و به‌موقع برای هرگونه شیوع احتمالی در زمستان  آماده شود.

وی گفت: "امیدواریم این آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده به یک داروی تخصصی تبدیل شوند که همه‌گیری را متوقف کند."

یک مقام بهداشت چین گفت: " در حال حاضر، پنج واکسن کروناویروس چین در مرحله آزمایش انسانی قرار دارد.اما سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که ساخت واکسن 12 تا 18 ماه طول می‌کشد."

دانشمندان همچنین به مزایای احتمالی پلاسما درمانی از افراد بهبودیافته از این بیماری اشاره کردند که باعث می‌شود بدن در مقابل ویروس از خود دفاع کند.

بیش از 700 بیمار، پلاسما درمانی در چین دریافت کردند و اثرات درمانی بسیار خوبی همراه داشته است. بااین‌حال، این روش محدودیت دارد.

شی اعلام کرد: 14 آنتی‌بادی خنثی‌کننده مورداستفاده در داروی آنها می‌توانند به‌سرعت در تولید انبوه قرار بگیرند.

استفاده از آنتی‌بادی‌ها در داروهای درمانی روش جدیدی نیست و در درمان چندین ویروس ایجادکننده بیماری‌های دیگر مانند ایدز ، ابولا و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) موفقیت‌آمیز بوده است.

شی اظهار کرد: محققان چین پیش از سایر کشورها تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند.

داروی ابولا، رمدسیویر یک درمان اولیه امیدوارکننده برای کووید-19 در نظر گرفته‌شده و کارآزمایی‌های بالینی در ایالات‌متحده نشان داده که مدت‌زمان بهبودی در برخی از بیماران تا یک‌سوم کاهش می‌یابد اما تفاوت در میزان مرگ‌ومیر چندان چشمگیر نبوده است.

داروی جدید حتی می‌تواند محافظت کوتاه‌مدت در برابر ویروس ارائه دهد.

این مطالعه نشان داد که اگر آنتی‌بادی خنثی‌کننده قبل از اینکه موش‌ها به ویروس آلوده شوند، تزریق شود، موش‌ها از عفونت دورمانده و هیچ ویروس در آنها تشخیص داده نمی‌شود.

این دارو ممکن است برای چند هفته محافظت موقتی برای کارمندان پزشکی ایجاد کند و امکان گسترش آن تا چند ماه نیز وجود دارد.

بیش از 100 واکسن برای مقابله با کووید-19 در سطح جهانی در حال آزمایش است، اما ازآنجاکه روند تولید واکسن طولانی است، شی امیدوار است که داروی جدید بتواند روشی سریع‌تر و کارآمدتر برای متوقف کردن همه‌گیری جهانی کروناویروس باشد.

وی گفت: "ما قادر خواهیم بود همه‌گیری را با یک داروی موثر حتی بدون واکسن متوقف کنیم."

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Cell منتشرشده است.