امروزه کاشت موی طبیعی یکی از روشهای متداول جهت جبران طاسی سر و درمان ریزش مو افراد بالای ۳۰ سال ٬ محسوب می شود . به این صورت که با جدا نمودن قسمت هایی از موی پشت سر ( موهای پشت سر از مقاومت خوبی برخوردار بوده و معمولا نمی ریزند ) همراه پیاز مو ٬ آنها را در فواصل معینی از هم بر روی قسمتی از سر که دچار ریزش مو شده پیوند می زنند و از آنجا که در این پیوند دهنده و گیرنده خود فرد می باشد این نوع پیوند پس زده نخواهد شد البته به دلیل شوک وارد شده به موهای پیوندی در ابتدا شاهد ریزش آنها خواهیم بود اما به تدریج موهای پیوندی طی چند ماه مجددا شروع به رشد و جوانه زدن خواهند نمود .

کاشت1

درمان ریزش مو توسط کاشت موی طبیعی به دو صورت FUT و FIT انجام می شود :

● روش درمان ریزش مو FUT جهت پیوند موی سر : در این روش قسمتی در حدود یک تا دو سانتی متر از موی پشت سر برش خورده و جدا می شود سپس جای آن بخیه زده شده و پوست بریده شده را تقسیم بندی می نمایند تا هر دسته که حاوی یک تا چهار فولیکول مو می باشد در فواصلی معینی به بالا و جلوی سر پیوند زده شود .

● روش درمان ریزش مو FIT جهت پیوند موی سر : در این روش بر خلاف روش FUT ٬ فولیکولهای مو بصورت دسته های دو تا چهار تایی توسط دستگاه های مخصوصی مستقیما از پشت سر برداشته شده و در ناحیه تاس سر پیوند زده می شود .

معمولا از آنجا که جلوی مو تاثیر زیادی در ظاهر فرد دارد برای پیوند مو در این نواحی از کاشت تک فولیکولی استفاده می شود که در این صورت ظاهر موها بسیار طبیعی خواهد بود . از اینرو انتخاب پزشک مجرب برای این عمل امری ضروری خواهد بود .

عوارض کاشت مو ( پیوند مو ) : به گفته متخصصان پوست و مو عوارض این روش احیای موی سر به احساس گزگز و سوزش در نواحی سوزن زده شده به همراه کمی ترشح محدود می شود .

توصیه های قبل از پیوند مو :

● معمولا قبل از عمل فرد باید آزمایشهای خونی نظیر ایدز و هپاتیت دهد و پزشک از نداشتن مشکلات انعقاد خون در فرد اطمینان حاصل نماید . بطور کلی آزمایشهای لازم جهت پیوند مو عبارتند از :

CBC diff , ESR , FBS , BUN , CR , SGOT, SGPT , ALK phos , BT , CT , PT , PTT , U/A , HBSAb , HBS Ag , HCVAb , HIVAb

● در حدود یک هفته قبل از عمل از مصرف برخی داروها نظیر مفنامیک اسید ٬ آسپرین ویتامین E ٬ بروفن خود داری شود .

● رانندگی بعد از عمل پیوند ممنوع است

● قبل از مراجعه جهت عمل کاشت مو سر خود را با شامپو بشویید ( نوع شامپو مهم نمی باشد .)

● حداقل سه روز قبل از عمل از رنگ نمودن مو ها ٬ یا مصرف ماینوکسیدیل پرهیز نمایید .

توصیه های بعد از عمل کاشت مو :

● تمامی داروهای تجویز شده توسط پزشک مانند مسکن ها ( حتی در صورتی که درد زیادی احساس نمی شود ) به دقت مصرف شوند .

● ترجیحا تا دو روز پس از عمل کاشت مو در منزل به استراحت کرده وبه حالت نیمه نشسته بخوابید.

● تا یک هفته بعد از عمل از مصرف داروهایی که قبل از عمل از آنها منع شده بودید استفاده نکنید .

● استفاده از انواع کلاه گیس تا حدود یک هفته بعد از عمل ممنوع است

● در نهایت به منظور جلوگیری از وارد آمدن فشار به نواحی پیوند ٬ تا ۱۰ روز بعد از عمل پیوند مو ٬ ورزشهای سنگین انجام نشده و نیز از قرار گرفتن زیر دوش به مدت طولانی پرهیز نمایید .