سرطان روده زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های آن بخش شروع به تکثیر بی هدف می‌کنند. همین امر باعث به وجود آمدن سلول‌های اضافی و در نهایت تومور روده می‌شود. سرطان روده چهارمین سرطان رایج در جهان است به طوری که سالانه دو میلیون نفر به این عارضه مبتلا می‌شوند که از این میان، نزدیک به یک میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

با این حال، متخصصان انگلیسی می‌گویند همواره راهکار‌های ساده‌ای برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده وجود دارد. یکی از این موارد داشتن رژیم غذایی سالم است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به ویژه خوردن یک صبحانه سالم در این امر بسیار با اهمیت است.

مرکز حمایت از بیماران سرطانی مک میلان انگلیس اعلام کرد: مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده در وعده صبحانه می‌تواند یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان روده باشد. این بدان معناست که خوردن فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، گوشت طعم دار شده صنعتی و موارد شبیه به آن برای وعده صبحانه بسیار نامناسب است.

این مرکز تاکید دارد: زمانی شرایط بدتر می‌شود که بدانیم خوردن غذا‌های سرخ کردنی یک فاکتور تاثیرگذار دیگر در افزایش خطر سرطان روده است و گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی حاوی آن که به صورت سرخ شده مصرف می‌شوند خطر ابتلا به سرطان را چند برابر افزایش می‌دهد.

سرطان روده مشکلات متعددی را برای افراد به وجود می‌آورد. نخستین نشانه‌های آن را می‌توان در اجابت مزاج مشاهده کرد. اسهال یا یبوست رایج‌ترین علائمی است که بیماران مبتلا به سرطان از خود بروز می‌دهند. مشاهده لکه‌های قرمز یا سیاه در مدفوع از علائم دیگر این بیماری است. این افراد زمانی که به توالت می‌روند و اجابت مزاج می‌کنند همواره این احساس را دارند که به طور کامل مدفوع موجود در روده بزرگ خود را تخلیه نکرده اند.

متخصصان می‌گویند افراد مبتلا به سرطان روده از خستگی غیرقابل توضیح، گیجی و تنگی نفس گلایه دارند. این بیماران ممکن است از کاهش وزن، درد در شکم و یا درد در مقعد و مجاری پایانی روده بزرگ رنج ببرند. در صورت مشاهده این علائم مراجعه به پزشک عمومی ضروری است.

به هر میزان که بتوانید سرطان روده را سریعتر تشخیص دهید، می‌توان فرآیند درمان را زودتر آغاز کرد. تحقیقات نشان داده است ۹۰ درصد کسانی که از سرطان روده جان سالم به در برده اند، این بیماری را زود تشخیص داده اند.