مه شو :بسیاری از افراد با کاهش رشد و گاهی ریزش موها به مطالعه دلایل و علل بروز آن پرداخته و در پی راه حل های مفید و موثری برای رفع این معضل می گردند.نکات زیر در یافتن این علل بسیار کمک کننده خواهد بود.

ha4

1-از احتمال وجود هرنوع بیماری ،مطمئن شوید

اگر از نازک شدن و ریزش موهای خود رنج می برید ،در وهله اول اطمینان حاصل کنید که این شرایط ،تحت هیچ بیماری خاص یا تغییری ناگهانی در بدن ایجاد نشده باشد.چرا که گاهی تغییراتی به ظاهر ساده ،مثل عدم تعادل هورمونها در بدن می توانند منجر به کم مویی و حتی طاسی در افراد شوند.

بنابراین بررسی این موضوع را در اولویت قرار دهید و حتما با پزشک یا متخصص پوست و مو مشورت نمایید تا پیگیری های لازم در این خصوص انجام گیرد.

در ضمن به یاد داشته باشید که یکی از علل شایع ریزش مو ، یائسگی در خانم ها می باشد.برخلاف مردان ،هورمون استروژن از خانمها در برابر ریزش مو محافظت می کند ،اما افت این هورمون در دوره منوپاز یا یائسگی ،به این معنا است که بسیاری از افراد اعم از خانمها و آقایان ،ممکن است در دوره ای از زندگی خود با این مشکل ،دست و پنجه نرم کنند.

2-در خصوص زمینه خانوادگی خود بررسی کنید

ژنتیک نقش بسیار مهمی در تعیین نوع موی افراد و احتمال ریزش آن بر عهده دارد.خانمها هم همانند آقایان می توانند ژن های خود را هم از سمت پدر و هم مادر خود به ارث ببرند که گاهی این ژن ها می توانند افراد را مستعد ریزش مو و حتی طاسی نمایند.

3-استرس را از خود دور کنید

سعی کنید از استرس های روزانه فاصله گرفته و همواره آرامش خود را حفظ نمایید.زیرا استرس مداوم می تواند با برهم زدن توازن هورمونی بدن ،مسیر را برای ریزش مو در افراد هموار سازد.

4-از اکستنشن موها بپرهیزید

استفاده مداوم از اکسنشن مو ،منجر به ازدست دادن مو و ریزش آن می شود.چرا که انجام اینکار به طور پیوسته و در طولانی مدت ،با صدمه به موها و تاثیرات منفی بر رشد موهای جدید،باعث ریزش آنها خواهد شد.در ضمن ،چسبی که در اکستنشن موها و برای چسباندن موها استفاده می شود ،مانع از رسیدن مواد مغذی لازم و ضروری به ریشه موها شده و به تدریج ، موجب نازک شدن و ریزش موها خواهد شد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل ،تا حد امکان ،از اکستنشن و روشهای مشابه آن پرهیز کرده یا حداقل تعداد دفعات آن را بسیار کاهش دهید.

به علاوه مشورت با پزشک یا افراد حرفه ای و مطلع در این زمینه کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

5-از ریشه موها به خوبی مراقبت نمایید

توصیه می کنیم ژل ها و نرم کننده ها را مستقیما به ریشه موها نزنید.اینکار منافذ و کوتیکول ها را مسدود کرده و رشد طبیعی موها را مختل می کند.

6-همواره موها را تمیز نگه دارید

بسیاری از افراد، مخالف شستشوی روزانه موها هستند.این باورکاملا نادرست است.شستشوی منظم موها ،می تواند گرد و غبار ،عرق و چربی اضافه مو را که یکی از عوامل مهم گرسنه نگه داشتن موها هستند ،از پوست و موی سر پاک کند.البته این شستشوی مداوم موها، مستلزم رعایت نکاتی است که بی توجهی به آنها موجب خشکی بیش از حد موها و مشکلات بعدی آن می شود.

در صورت زیاد بودن دفعات شستشوی موها ،بهتر است زمانی که موها چرب نیستند و استفاده از شامپو ضرورتی ندارد ،موها را فقط با آب و گاهی با نرم کننده مناسب نوع موهای خود بشویید تا با این کار، مانع از خشکی زیاد موها و حفظ چربی طبیعی پوست و موی سر شوید.

استفاده از شامپوی ملایم و نرم کننده مناسب نوع موها ،آنها را سالم و قوی و زیبا نگه داشته و موجب شادابی موها می شود.

7-رژیمی سرشاراز پروتئین داشته باشید

مو از کراتین که خود نوعی پروتئین است ،ساخته شده و برنامه ریزی رژیم غذایی سالم و مغذی و سرشار از پروتئین ،موهایی قوی و درخشان را به شما هدیه خواهد داد.

تا جایی که می توانید مواد غذایی مثل گوشت ،ماهی و تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

8-زیبایی طبیعی موهای خود را حفظ کنید

شواهد زیادی مبنی بر ریزش موها با انواع روشهای فر کننده و صاف کننده مو وجود دارد.استفاده مداوم و طولانی مدت از این روشها ،موها را ضعیف ،شکننده و مستعد ریزش خواهد کرد.

در ضمن ،محکم بستن موها با کش و فشار زیاد به آنها ،موجب محدودیت در رشد و به مرور ریزش موها خواهد شد.

فراموش نکنید رنگ کردن افراطی موها نیز ،یکی دیگر از عوامل ضعیف شدن و حتی گاهی ریزش جدی موها محسوب می شود.

رنگ کردن گاه به گاه موها ،اگر با رعایت نکات اصولی اینکار انجام شود ،آسیبی به آنها وارد نخواهد کرد،اما استفاده طولانی مدت و بدون رعایت نکات مراقبتی لازم ،و به خصوص انتخاب انواع بی کیفیت آن ،می تواند تاثیر مخربی بر رشد و سلامت موها داشته باشد.

9-در انتخاب انواع محصولات مو ،آگاهانه عمل کنید

اگر ریزش مو جدی دارید ،می توانید با مشورت پزشک از داروهایی که تراکم موها را افزایش می دهند ،استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید قبل از انتخاب هر نوع محصولی که حتی برای افراد دیگر رضایت بخش بوده است ،مشورت با پزشک متخصص ،کاملا ضروری است.

10-مشکل رابه صورت ریشه ای ، برای خود حل کنید

چنانچه ریزش موی شما به نقطه ای رسیده که با تشخیص پزشک ،هیچ بیماری زمینه ای در این خصوص دخیل نبوده و آسیب وارده به ریشه موها دائمی است ،طوری که امکان بازگشت موها بسیار اندک و حتی غیر ممکن شده است ،در صورت تمایل ، پیوند مو،می تواند راه حلی مطمئن برای شما باشد.

اگر تصمیم به پیوند موی طبیعی گرفتید ،توصیه می کنیم در این زمینه با اطلاعات کافی و کاملا دقیق تصمیم بگیرید.