مه شو :تغییرات هورمونی در دوران بارداری و تاثیرات آن بر رشد و حالت موها ،یکی از موارد کاملا طبیعی و قابل پیش بینی در این دوران

محسوب می شود.

برخی خانمها کمتر با تغییرات موها در این دوران مواجه می شوند؛اما برخی دیگر، گاه شاهد ضخیم تر شدن تارهای موها بوده ،برخی چرب یا خشک شدن موها و برخی دیگرفر یا صاف شدن موها را تجربه می کنند.

bar

به موازات مشاوره های مفید پزشکی در دوران بارداری ،رعایت نکاتی مهم از سوی خود فرد هم می تواند در مدیریت این دوران ،بسیار موثر و کمک کننده باشد.

خانم هایی که می خواهند طبق روال قبل از بارداری ،با موهای خود رفتار نمایند ،باید حتما از قبل با پزشک خود در اینباره مشورت نمایند

اکثر پزشکان ،رنگ کردن در دوران بارداری را ،ممنوع اعلام کرده اند و تنها در صورتیکه 3 ماه کامل اول بارداری سپری شده باشد ،انجام برخی اقدامات آرایشی را با در نظر گرفتن نکات ایمنی و مراقبتی خاص مجاز می دانند!چنین توصیه ای به این معناست که که برای حفظ سلامت جنین ،در دوران بارداری از فر و صاف کردن موها و تماس با هرگونه مواد شیمیایی جدا خودداری نمایید و بعد از 3 ماهه اول در مورد هر تصمیمی ،حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

از آنجاییکه بافت مو در این دوران ،دستخوش تغییرات زیادی می شود ،گاهی حتی نمی توان از نتیجه یک های لایت ساده هم مطمئن بود ،بنابراین در صورتیکه بعد از 3 ماه اول و حتما با صلاحدید پزشک ،تصمیم به اینکار گرفتید ،حتما موضوع بارداری را با آرایشگر خود در میان بگذلرید و تاکید کنید که رنگ ،با پوست سر و ریشه موها ،تماس پیدا نکند.در ضمن مکان انجام کار هم قطعا باید دارای امکانات تهویه مناسبی باشد تا بوی رنگ و مواد شیمیایی وارد بینی و چشم ها نشده و با پوست شما تماس پیدا نکند.

مدل موی مناسبی در دوران بارداری انتخاب کنید

در این دوران با تغییرات احتمالی حالت موها ،ممکن است مدل موهای قبلی شما ،به زیبایی گذشته خود را نشان ندهد .حتی ممکن است بخواهید برای سهولت نگهداری و مراقبت از موها ،آنها را کوتاهتر کنید.

فراموش نکنید که تغییر بافت موهای شما ،موقتی است و قرار نیست بعد از دوران بارداری هم به همین شکل باقی بماند ،بنابراین مدلی را انتخاب کنید که ضمن زیبا به نظر رسیدن در این دوران ،پس از بارداری و بازگشت به شرایط طبیعی ،همچنان زیبا و متناسب با بافت موهای همیشگی شما باشد.

کسانی که در دوران بارداری،ریزش مو را تجربه می کنند ،شاید بیشتر تمایل داشته باشند مدلی را انتخاب کنند که حجم موهای آنها را بیشتر نشان دهد

bar2

تغییر با تغییر

در دوران بارداری ممکن است موها خشک و شکننده و درهم پیچیده شده و حتی دیگر هیچ شامپویی نتواند چربی موها را آنطور که باید ،از بین ببرد.در این صورت خودتان باید این تغییر را با تغییری دیگر ،جبران نمایید.مثلا اگر موهای شما در این دوران ،بسیار چرب شده است ،دیگر روغن های مو را که قبلا استفاده می کردید ،کنار بگذارید و در صورت لزوم ،تعداد دفعات شامپو زدن موها را بیشتر از پیش در نظر بگیرید.همچنین در چنین شرایطی استفاده از نرم کننده را محدود کرده و یا فقط نوک موها را را نرم کننده بزنید.

برعکس ،زمانی که در دوران بارداری موها به شدت خشک شده باشند ،سعی کنید بیشتر از روغن های تقویتی مو استفاده کرده و عکس موارد بالا را عمل کنید تا از خشکی و شکست موها ،جلوگیری کرده باشید.

در این گونه موارد ،ماساژ موها با روغن های گرم مو و ماندن یک شب کامل آن بر روی موها ،به حفظ رطوبت کافی ،تقویت موها و رساندن مواد مغذی لازم و ضروری به موها بسیار کمک خواهد کرد.

در ضمن نرم کننده بعد از شامپو را فراموش نکنید.

اهمیت کلیدی تغذیه در دوران بارداری

دلایل متعددی برای ریزش موها در دوران بارداری وجود دارد،و کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغذی ،یکی از مهمترین عوامل نازک شدن و ریزش موها در این دوران محسوب می شود.

در طی دوران بارداری ،بدن نیاز بیشتری به آهن ،اسید فولیک ،ید ،پروتئین ،و روی خواهد داشت و چنانچه برنامه غذایی شما در این دوران همچنان همانند قبل از دوران بارداری باشد ،بدن با کمبود این مواد مواجه می شود.

bar1

با مشورت پزشک متخصص در دوران بارداری از هرگونه کمبود مواد مغذی جلوگیری کنید.ممکن است پزشک علاوه بر رژیم غذایی ،مکمل های موثری را تجویز کند که البته بسیار مفید هم خواهد بود.

با تغذیه صحیح در دوران بارداری ،سلامت و زیبایی موها حفظ خواهد شد.

در انتخاب محصولات مراقبتی مو ،دقیق و هوشیار باشید

همانطورکه در بالا اشاره کردیم ،استفاده از هرگونه مواد شیمیایی در دوران بارداری ممنوع است !

قبل از انتخاب هرگونه محصول آرایشی حتما برچسب آن را به دقت مطالعه نمایید تا از بی خطر بودن آن برای خانم های باردار و البته طبیعی بودن اجزاء تشکیل دهنده این محصولات ،مطمئن شوید.مطمئنا پزشک ،بهترین مشاور شما در این زمینه خواهد بود و حتی ممکن است شامپو و نرم کننده خاصی را برای این دوران به شما معرفی کند.

از موهای خود محافظت کنید

بارداری ممکن است موهای شما را نسبت به گرد و غبار و گرما حساس تر از قبل کند. در چنین شرایطی همیشه قبل از بیرون رفتن از منزل موهای خود را با کلاه یا روسری بپوشانید و سعی کنید موها را همیشه تمیز نگه دارید و از بروز هرگونه عفونت یا خشکی موها مثل شوره سر جلوگیری کنید.

به علاوه بستن موها به صورت دم اسبی یا شل بافتن موها،از در هم پیچیدگی و گره خوردن آنها جلوگیری کرده و مراقبت از آنها را آسانتر خواهد بود.

پس از شستشوی موها ،به آرامی و با حوله آنها را خشک کنید و یا اجازه دهید درهوای طبیعی خشک شوند. تا جایی که امکان دارد از سشوار استفاده نکنید.در ضمن برای جلوگیری از ریزش موها،زمانی که موها هنوز خیس هستند ،آنها را شانه نکنید و برای شانه کردن آنها از شانه دندانه بلند استفاده کرده و به آرامی موها را شانه کنید.

با موهای خود مهربان باشید

یکی از رازهای احیا کردن و شادابی موها ماساژ دادن آنهاست.اینکار علاوه بر تقویت گردش خون در ریشه موها و افزایش رشد آنها ،موجب کاهش استرس نیز خواهد شد.

bar3

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که موهایتان در دوران بارداری چرب نشده است ،می توانید با استفاده از روغن های مو ،این ماساژ را انجام دهید.اما فراموش نکنید ،چنانچه ریزش موی شدیدی را تجربه می کنید ،بدون مشورت با پزشک ،از این روش استفاده نکنید .در این شرایط ممکن است پزشک با تجویز سرم های قطع ریزش مو ،ازریزش آنها جلوگیری کند.

در ضمن ریزش شدید موها پس از زایمان هم امری کاملا طبیعی است ،زیرا از آنجاییکه هورمون ها به تدریج و به مرور زمان به سطح نرمال خود می رسند ،ممکن است مدتی طول بکشد تا بافت موها ،میزان ریزش و رشد مجدد آنها ،به شرایط طبیعی گذشته بازگردد.

در هر حال این چرخه ،نهایتا 3 تا 6 ماه پس از زایمان به پایان رسیده و بعد از آن شاهد رشد طبیعی موها و همان بافت همیشگی موها خواهید بود.

مهمترین نکته ای که در این دوران باید توجه خاصی به آن داشته باشید این است که استرس را کاملا از خود دور کنید،زیرا استرس تاثیرات منفی بسیاری بر رشد و سلامت موها خواهد داشت.

با مراقبت از خود ،از دوران زیبای بارداری لذت ببرید.