شستشوی سر با گیاهان طبیعی ، بسیار مفید و پر از مواد مغذی برای مو و کف سر است . این روغن ها و شامپوهای طبیعی از نظر گیاهشناسی برای ارتقاع سطح سلامتی مو و سر بسیار مفید هستند و مثل محصولات شیمیایی ، با ترکیبات مصنوعی موجب تخریب ساختار مو نمی شوند. از دم کرده برخی از گیاهان برای نرم کردن و حالت دهندگی و باز گرداندن درخشندگی موها برای قرن های متمادی استفاده می شده است . گیاهان دارویی همچنین می توانند برای جلوگیری از شوره ، شستشو ، تغییر رنگ موها ، از بین بردن حساسیت های پوستی و افزایش رشد مو مورد استفاده قرار بگیرند.

آلوئه ورا : حجیم و پرپشت کننده ، موثر در درخشندگی آلوئه ورا به موهای شما حالت داده و آن را نرم و ابریشمی می کند. این گیاه جادویی در مرطوب کنندگی موها و همینطور سلامت آنها تاثیرات بی نظیری دارد. زنان مکزیکی برای سال های زیاد از آلوئه ورا برای خواص حالت دهندگی و درخشان کنننده آن استفاده می کرده اند.

آملا : جلوگیری از ریزش مو ، درمان موهای نازک و کم پشت آملا یکی از بهترین حالت دهنده های مو است . مواد مغذی موجود در این گیاه به صورت عمقی به پوست سر نفوذ کرده و ریشه ی مو را قوی و مستحکم می کند. این خاصیت آملا همچنین در رشد مجدد موها و مبارزه با ریزش مو ، از طریق تنظیم جریان خون در سر ، موثر است.

فندق : حجم دهنده و درخشان کننده برای مدت های طولانی از فندق برای خواص نیروبخش آن برای داشتن موهای سالم استفاده می شده است . از این گیاه به عنوان شامپو ضد ریزش نیز یاد میشود. مواد ضد قارچ و ضد باکتری موجود در فندق در حل مشکل شوره سر نیز موثر خواهند بود . فندق حاوی ماده موثره طبیعی است که نه تنها مو ها را مثل شامپو تمیز می کند ، به مو جلوه ای حجیم ، ابریشمی و درخشان می بخشد.

ریحان : ضد ریزش ، حجم دهنده و درخشان کننده ریحان فولیکل ها را تحریک کرده ، گردش خون را در ناحیه کف سر افزایش می دهد و از این طریق به رشد موها کمک می کند. منیزیم موجود در ریحان از موها در برابر شکنندگی محافظت نموده و خواص ضد التهاب آن باعث آرام شدن ریشه موها می گردد. ریحان موهای بی حالت را مرطوب کرده و به آن درخشندگی می بخشد.

چای سیاه : تیره کردن موها شستن موها با چای سیاه از سفیدی زودهنگام موها پیشگیری کرده و در عین حال از گسترش سفیدی موها جلوگیری می نماید.

گردو سیاه : تیره کردن موها دم کرده ی برگ گردو راه حلی بی نقص برای موهای چرب به شمار می رود. از برگ و پوست گردو به عنوان رنگ موی طبیعی ، برای تیره کردن موها ، استفاده می شود. پوست گردو را برای بدست آوردن رنگ قهوه ای ، با حنا ترکیب می کنند.

گیاه باباآدم : درمان خشکی و چربی سر ، حالت دهنده ، آشکار کننده ی های لایتهای قرمز و طلایی طبیعی مو اسید چرب های موجود در این گیاه باعث تحریک جریان خون در سر ، تغذیه مو و استحکام آن شده ، به سلامت و رشد موها کمک کرده و به آنها حالت می بخشد. این گیاه حاوی سیلیس و فیتواسترول است . این دو ماده به از بین رفتن خارش و التهاب کف سر و شوره کمک می کنند ، از شکنندگی موها کاسته و در آبرسانی و درخشنده شدن بسیار موثر هستند. باباآدم موهای کم پشت را حجیم و زیبا نشان می دهد. لعاب موجود در ریشه باباآدم موها را لغزنده کرده و در نتیجه گره آنها راحت تر باز می شود.