آیا پوست سرتان خارش دارد؟ برخی از مردم هنگام فکر کردن نیز سر خود را می خارانند. اما بسیاری دیگر بطورجدی ، در ناحیه ی پوست سر خود دچار خارش مداوم هستند. اغلب فکر می کنیم این خارش در اثر شوره سرپدید آمده است . اما علاوه بر شوره سر مشکلات دیگری مانند عفونت قارچی و حتی عفونت با کتریایی ، ناشی از بیماری خود ایمنی ، می توانند باعث خارش پوست سر شوند. از شایعترین علایم خارش می توان به عفونت های پوستی، تورم، قرمزی، طاسی و موهای آسیب دیده اشاره کرد.

درمان طبیعی خارش پوست سر روغن درخت چای روغن درخت چای دارای اسانس شگفت انگیزی است که به عنوان "melaleuca" نیزشناخته می شود. روغن درخت چای خواص آنتی اکسیدان و ضد میکروبی دارد، درنتیجه می تواند با باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها مبارزه کند. طبق تحقیقات منتشرشده در مجله بین المللی پوست ، روغن درخت چای در درمان التهابات مختلف ، نظیر درماتیت سبورئیک ، بسیار موثر است.

یوگا، تای چی و انواع دیگر ورزش ها شاید عجیب به نظر برسد اما ، ورزش به کاهش التهاب و خارش پوست سرکمک می کند. بنیاد ملی پسوریازیس گزارش می دهد که اثرات مثبت یوگا، تای چی یا چی گونگ و ورزش را در بیماران به وضوح مشاهده شده است . دراین تمرینات ورزشی ، تنفس بصورت کنترل شده صورت گرفته و همین موضوع به عاملی موثر در درمان التهاب پوست سر تبدیل می شود. همچنین ، تمرینات کششی و تقویتی همراه با مدیتیشن جریان خون را بهبود بخشیده واسترس را کاهش می دهند.

تمیز نگه داشتن مو ها ، برس و شانه با این حال که همه علل بوجود آورنده ی التعاب و خارش سر مسری نیستند ، کچلی قارچی سر اما از این ویژگی برخوردار است. حفظ بهداشت فردی و داشتن شانه و برس اختصاصی و اجتناب ازاستفاده مشترک در پیشگیری از بروز چنین مشکلی ، اهمیتی ویژه دارد. از آنجا که کچلی قارچی سر، و یا عفونت قارچی، در کودکان شایع تر است ، بایدراه حل های طبیعی و ساده برای پیشگیری را به آنها آموزش داد .

استفاده از ماسک سر و مو آیا تاکنون ماسک موی سر موز، عسل و آوو کادو را امتحان کرده اید ؟این مواد همیشه در صورت مصرف خوراکی نیز فواید بی شماری دارند این 3 ماده برای سر و پوست سر فوق العاده هستند. بعنوان مثال ، برای مدت های طولانی ،عسل بعنوان درمانی برای بهبود زخم شناخته می شد. گزارش ها نشان می دهند که میکروارگانیسم های موجود در عسل به مبارزه با قارچ ها و باکتری ها کمک می کنند. در صورت استفاده از ماسک موی تهیه شده با عسل ، سه بار در هفته ، نتایج بی نظیر آن را مشاهده خواهید کرد.

اجتناب از مصرف مواد غذایی عفونت زا و التهاب آور علت بسیاری از قارچها ، باکتریها و ایجاد التهاب می تواند مصرف برخی مواد غذایی باشد. بهتر است از خوردن غذا های التهاب آور مثل شکر فرآوری شده ،گلوتن ، لبنیات ، سویا ، بادام زمینی و الکل اجتناب نمایید. مطمئن شوید رژیم غذایی تان را با غذاهای ضد قارچ مانند سیر، سرکه سیب، موز، آووکادو، بذر کتان، زنجبیل و روغن نارگیل پر کرده اید.

اجتناب از قرار دادن مواد شیمیایی بر روی موها مواد شیمیائی موجود در بسیاری از محصولات موجود در قفسه های فروشگاه های محلی به شکل مستقیم بر خارش و التهاب پوست سر اثر می گذارند.