موخوره (trichoptlosis)

در حقیقت موخوره با اصطلاحی که در هام آن را بعنوان بیماری می دانند منافات دارد. در حقیقت این یک آسیب مو توسط خود فرد می باشداز جمله این آسیبها می توان از برس کردن خشن موها یا استفاده از رنگهای مو بطور مکرر و آسیب به مو توسط سشوار اشاره نمود. هیچ نوع عامل قارچی یا میکروبی در ایجاد آن نقش ندارد. موخوره (trichoptlosis) وضعیت نامطلوبی است که در زندگی هر زنی پیش می آید. موخوره وقتی ایجاد می شود که لایه و سطح محافظ مو در انتهای فیبرهای مویی نوک مو از بین رفته باشد.

موخوره بیشتر در موهای خشک و شکننده بوجود می آید و به خاطر خشکی بیش از حد و با شدت برس کشیدن بر موها ایجاد می شود. وقتی که سطح محافظ مو از بین می رود امکان جایگزینی آن دیگر میسر نیست. به طور نمونه مو دو یا سه شاخه می شود و ممکن است به همان بلندی بماند یا 2 تا 3 سانتی متر طول داشته باشد. بهترین راه مبارزه با موخوره قیچی کردن قسمتهای آسیب دیده فیبرهای مویی می باشد. در دهه های 60 و 70 زنان موخوره هایشان را می سوزاندند. حتما شما هم موافق هستید که این کار کمی افراطی است البته به جای اینکه با این کار (سوزاندن) سلولهای بیشتری از بین بروند راه های آسانتری نیز برای از بین بردن فیبرهای مرده ی مو وجود دارد.

درمان

برای از بین بردن موخوره باید روش شانه زدن را اصلاح نمود به این صورت که باید برای شانه کردن از شانه و یا برس غیر فلزی و بطور خیلی ملایم استفاده کرد چون در حقیقت موخوره یک آسیب فیزیکی به مو می باشد. همچنین قیچی کردن انتهای موها و مصرف شامپوهای نرم کننده و حالت دهنده می تواند از ایجاد موخوره جلوگیری نموده و در درمان آن موثر باشد. اگر مبتلا به موخوره هستید به طریق زیر رفتار کنید تا برای همیشه از دست این بلا آسوده شوید. دستورات ما را در مورد مبارزه با کلسترول انجام دهید یعنی کته سالم و ماست خوب و سوپ پوست شلتوک و آب شلتوک میل کنید. آب شنبلیله را بگیرید و با آن موها را نمناک کنید. همه روزه با شت سر را شانه کنید موها را به دست بگیرید و کمی بکشید. به این ترتیب پس از مدتی، موخوره دست از سر شما بر می دارد.