ریزش طبیعی مو

روزانه به طور متوسط 50 تا 80 تار مو به صورت طبیعی می ریزد. در برخی موارد ریزش مو بیش از این محدوده تعیین شده می باشد. در صورتیکه ریزش مو به حد قابل توجهی برسد دیر یا زود پوست سر از لا به لای موها قابل رویت خواهد شد به این حالت آلوپسی (Alopecia) یا ریزش مو گفته می شود. شایع ترین نوع ریزش مو طاسی ساده (Baldness) است که سالیان متمادی دامنگیر مردان و زنان بوده و بشر، هزاران سال در پی درمان آن داروهای بی شماری ساخته است (هرچند طاسی بیماری به شمار نمی آید). در سن 25 سالگی 25 درصد و در سن 50 سالگی 50 درصد آقایان کم و بیش موهای خود را از دست می دهند.

ریزش مو در سالهای جوانی و میانسالی

بیش از 95 درصد ریزش مو در آقایان از نوع MPB (Male Pattern Baldness) است که در زنان هم گاهی مشاهده می شود. تا آنجا که علم مشخص کرده این نوع ریزش در رابطه با حساسیت در مقابل هورمون مردانه (تستسترون) است. پیازه های مو را به دو گروه می توان تقسیم کرد :

گروه اول پیازهایی هستند که در روی پیشانی جلو و بالای سر (Vertex) قرار گرفته اند. در اشخاصی که از نظر ژنتیکی مستعد آن هستند که دچار ریزش شوند، این پیازها چنان پروگرام شده اند که در این اشخاص، سیکل های کمتری را دارند، یعنی به جای 10تا 20 سیکل، بعد از 3 یا 4 سیکل دیگر تکرار نمی شوندو پیازهای مو به طور برگشت ناپذیر از بین می روند. گروه دوم پیازهایی هستند که در کنار و پشت سر قرار دارند. این پیازه ها از نظر ژنتیکی طوری برنامه ریزی شده اند که تا سنین خیلی بالا و تا آخر عمر شخص، این سیکل ها تکرار می شوند. تحقیقات زیادی انجام شده و نشان داده شده که آنهایی که موهایشان بیشتر می ریزد کسانی نیستند که بدنشان بیشتر هورمون مردانه تولید می کند (میزان هورمون در این افراد بیش از حد نیست)، بلکه پیازه موی این افراد در مقابل این هورمون حساس است.