الگوی ریزش مو

ریزش مو در زنان و آقایان از الگوی خاصی پیروی می کند به این ترتیب که در آقایان از شقیقه ها و تاج سر شروع شده و پیشروی می کند. اما ریزش مو در زنان خوشبختانه بصورت پراکنده بوده و سر حد موها (Hair lines) معمولاً ناپدید نمی گردد ضمن آنکه شروع ریزش مو در زنان نسبت به آقایان 10 سال تأخیر دارد.

ناگفته نماند که در برخی از موارد ریزش مو در زنان از الگوی آقایان پیروی می کند و بر عکس در برخی موارد ریزش مو در آقایان از الگوی زنان پیروی می کند.

ارزیابی میزان کاهش مو به روش Norwood

روش ارزیابی میزان ریزش مو Norwood متد اول ترین و روزآمدترین روش برای چندین دهه در مورد تشخیص میزان کاهش مو است. تقسیم بندی ریزش موی مردانه به روش Norwood مورد استفاده قرار میگیرد. با وجودیکه اکثراً این روش مفید واقع می شود ولی روش کاملی نیست. تقسیم بندی مجدد نحوه ریزش مو از لحاظ ژنتیکی نیز ضروری است. طرح ژنتیکی Norwood ریزش مو با روش تقسیم بندی هم خوانی ندارد، بنابراین طرحهای دیگری بمنظور تقسیم بندی فرم ریزش مو مورد نیاز است.

علل ریزش مو

ریزش مو دارای علتهای فراوانی است که از آنجمله میتوان به موارد ارثی، هورمونی، تغذیه ای، اعصاب و روان، مصرف دارو، بیماریهای داخلی و پوستی، عمل جراحی و حاملگی اشاره کرد. علل اصل ریزش مو در زنان نسبت به مردان پیچیده تر است و توسط مطالعات میکروسکوپی مشخص می شود :

ریزش مو بر اثر هومورن دی هیدروتستوسترون (آلوپسی آندروژنیک) ریزش مو براثر ایجاد کیسه های چربی در ریشه ی مو ریزش مو وابسته به استرس، فشار فیزیکی و روانی و اشکالات رژیم غذایی ریزش مو براثر تجمع آلودگی و باکتری در قسمت تکثیر مو خوشبختانه با مطالعات ابتدایی میتوان قبل از جدی شدن مشکل، جلوی آنرا گرفت. به یاد داشته باشید که مو از ریشه رشد می کند و 95 درصد مشکلات مو از ریشه آغاز می شود.