متداولترین انگیزه های به قرار زیر هستند :

امراضی که با تب خیلی بالا توأم باشند. امراضی که منجر به از دست دادن سهم عمده ای از خون بدن شوند. برخی از رژیمهای غذایی (Diet) نا متداول که گاهی برای کم کردن وزن تجویز می شوند. قطع کردن ناگهانی قرص ضد بارداری بیهوشی عمومی در این افراد بطور متوسط 100 تا 150 تار مو در هر روز در فاز تلوژن (ریزش) قرار می گیرند. اگر این میزان ریزش برای چند ماه ادامه یابد طاسی شدیدی را بوجود می آورد.

زنانی که بعد از زایمان دچار این عارضه می شوند معمولاً سه تا شش ماه بعد از زایمان دچار ریزش می شوند اما خوشبختانه این نوع ریزش در اغلب موارد برگشت ناپذیر است و موها با درمان مناسب باز می گردند. یکی دیگر از دلایل طاسی، عوارض عفونی مختلف در منطقه پوست سر است. در این قبیل مواد، ممکن است پیازه مو بسیار مقاوم باشد اما ریزش مو بوجود آید که علت آن عوارض عفونی و یا تورم در پوست سر است.

در مواردی که علت ریزش مو بیماری در پوست سر باشد، معمولاً جای زخم در پوسته سر باقی می ماند. امراض دیگری که سبب ریزش مو می شوند، مثل بیماری Lupus که سبب تورم می شود و این تورم هم در اکثر موارد حالتی است که سلولهایی در سیستم دفاعی بدن فعال می شوند که یا از طریق تولید پادزهر یا مواد دیگر، می توانند حتی پیازه مو را از بین ببرند. امراض سرطانی هم می توانند باعث ریزش مو شوند، حال یا خود سرطان یا استرس روحی- روانی ناشی از آن روشهای درمانی سرطان نظیر شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند باعث ریزش مو شود.

مورد دیگر کشیده شدن مو است که باعث کچلی می شود. بافتن مو نیز می تواند باعث این حالت شود، یعن به تدریج موهایی که در حالت کشیدن شدن هستند (مثل انواعی از بافتن مو که در آفریقا رایج است) آسیب می بینند. در این موارد پیازه مو برای همیشه از بین می رود، زیرا پیازه مو اصلاً از کشیده شدن خوشش نمی آید. عارضه دیگر Trichotillomania یا جنون کشیدن مو است. این بیماری البته بسیار نادر است، اما هم می تواند در کودکان و هم در بزرگسالان مشاهده شود.