هورمونهای مردانه عامل مهمی در طاسی سر هستند. در مردانی که در جوانی اخته شده اند ریزش مو رخ نمی دهد حتی اگر عوامل ژنتیکی را داشته باشند، مگر اینکه هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) دریافت کنند. از طرفی، هورمون استروژن (یک هورمون زنانه) ممکن است نقش محافظتی در برابر ریزش مو در زنان داشته باشد، زیرا ریزش در زنان به ندرت پیش از یائسگی رخ می دهد.

پیشگیری

نشان داده شده است که داروی مینوکسیدیل روند طاسی را در برخی مردان، تاحدی کند یا معکوس می کند. هم اکنون تحقیقات در زمینه سایر داروها نیز ادامه دارد.کافئین نیز از طاسی سر مردان پیشگیری می کند. معالجه مو به کمک محصولات کافئینی می تواند مانع از طاسی مردان شود. این ماده بیشترین تأثیر را بر روی ریشه های موی مردانی دارد که نسبت به هورمون تستوسترون بسیار حساس هستند که این امر یکی از دلایل بروز طاسی در مردان است. البته این تحقیقات به این معنی نیست که کسانی که قهوه می نوشند. در آینده دچار طاسی نمی شوند بلکه این ماده باید مستقیماً روی پوست سر مالیده شود.

عوارض احتمالی

هیچ عارضه طبی وجود ندارد، اما امکان دارد طاسی باعث استرس عاطفی شود.

داروها

ثابت شده که Peopecia می تواند از سرعت پیشرفت MPB (Male Pattern Baldness) که همان طاسی به دلایل ژنتیکی و ارثی است بکاهد. نحوه عمل این دارو هم این است که روی آنزیمی که سبب فعال شدن هورمون مردانه می شود، موثر است. به عبارت دیگر «پروپشیا» این آنزیم را فلج می کند و با فلج شدن این آنزیم، دیگر هورمون مردانه قادر نیست که به حالت فعال در آید.طبق این مکانیسم، کاملاً مشخص است مادامی که به شخص این دارورا مصرف می کند اثر آن باقی است، اما با قطع این دارو، آنزیم مذکور فعالیت خود را دوباره شروع می کند و ریزش مو دوباره سرعت می گیرد.پس این دارو باید شروع می کند و ریزش مو دوباره سرعت می گیرد. پس این دارو باید مرتب زیر نظر پزشک و بصورت بلند مدت مصرف شود.