نقش آب در سلامت، بهداشت و نگهداری موها

آب

نقش آب در سلامت، بهداشت و نگهداری موها ، غیرقابل انکار است. آب، یکی از مهمترین فاکتورهای سلامت و بهداشت موها بشمار می رود. بطوریکه بدون وجود آن، نمی توان به بقای سلامت موها ، دل بست. نظر به این اهمیت، اولین مبحث کتاب را به این عنوان اختصاص می دهیم:

در برخورد آبهای مناطق مختلف زمین با موها این اعضاء از خود، واکنشهای متفاوتی نشان میدهند که این تنش ها بیشتر شامل ریزش مو و شوره سر بوده، گاهی به ناهنجاریهای دیگر مو و پوست نیز، دامن میزنند، از اینرو در این مبحث سعی ما بر اینست، که آب و اثرات آن را بر روی مو از دیدگاههای مختلف، مورد بررسی قرار دهیم.

این موضوع که آب چقدر در سلامت موها یا عدم آن موثر است، کمتر مورد توجه و اقبال محققین قرار گرفته است. در واقع، مؤلف در طول مطالعات چندین ساله تقریباً بیش از دو دهه، تفحصات و تتبعات خود بر روی مطالب موجود چاپ شده در رشته مو نگهداری آن در سطح جهانی، تاکنون مطلب جامعی را در این زمینه، مشاهده ننموده است، در صورتیکه آب با کیفیتهای مختلف که ناشی از مواد و عناصر محلول در آن می باشد، نقش موثری را در تحکیم و یا تخریب بنای موها ایفا می کند.

ما معتقدیم که هرکس، در هرکجای این کره خاکی که زندگی می کند، لازم است شناخت کافی در مورد آبهای موجود در محیط زیست خود، کسب بنماید همچنین با برخوردی حسابگرانه، اثرات آبهای متفاوت محیط خود را بر روی موها و پوست بدن مورد مطالعه و تحقیق قرار دهد. یعنی همانطور که یک فرد هر آب و نوشیدنی مشکوک را نمی آشامد و در مورد آن کنجکاوی بخرج می دهد، لازم است در انتخاب آب استحمام و شستشوی موها نیز دقت کافی را مبذول دارد.

  1. آب سرچشمه حیات

آب سرچشمه حیات و منشأ هستی است. بدون وجود این ماده حیاتی، امکان زندگی در کره خاکی وجود نخواهد داشت. از این جهت ضرب المثل معروف هر کجا آب هست، زندگی هم هست در همه زبانها ریشه یکسانی داشته است.

موجودات عالم هستی، ساختار وجودشان به آب بستگی مطلق دارد. از جانوران تک سلولی (آمیب ها) تا برسلولیها (نظیر انسان و حیوان) از ده درصد تا نود درصد وجودشان را آب تشکیل می دهد که به طور تقریبی میانگین آن به هفتاد و پنج درصد وزن می رسد.

آب چه به صورت ساده، و چه در ترکیب با موادغذائی و یا هوا وارد بدن می شود. این ماده حیاتی در سطح گسترده با انواع و اقسام اشکال مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله نوشیدن، شستن، ترکیبات داروئی و مصارف گوناگون دیگر که ذکر جزئیات آن از موضوع مبحث ما خارج است.

آنچه که در این مقال مورد نظر ماست، منحصراً نوع شستشو با آب می باشد.

چنانکه می دانیم، این ماده حیاتی از ترکیب دو عنصر ساده اکسیژن و هیدروژن با نسبت یک (اکسیژن) بر دو(ئیدروژن) تشکیل یافته و قریب سه چهارم سطح زمین را قرار گرفته است. از اینرو در روزگاران پیشین کره ای که در آن زندگی می کنیم، به ربع مسکون شهرت یافته بود.

آب، روزها در اثر تابش خورشید، تبخیر شده، و به طبقات فوقانی متصاعد گشته سپس تحت تأثیر برودت جو، مولکولهای آن بهم پیوسته، بصورت باران، برف و تگرگ به سوی زمین سرازیر می شود، که این تغییر و تبدیلات را بطور کلی نزولات آسمانی می نامیم.

آبی که به این ترتیب به زمین می رسد، بر سطح آن جاری شده تشکیل جوبیارها، نهرها، رودخانه ها را می دهد، و سرانجام در بسترهای طبیعی حرکت خود، به یکی از منابع تجمع آب مانند دریاها و دریاچه ها می ریزد، یا اینکه در لایه های سطح الارضی رسوب کرده، سپس به صورت سفره های آبی باقی مانده، یا به طبقات زیرین نفوذ می نماید که این آبها به طرق مختلف مورد بهره برداری انسان قرار می گیرد، بخصوص در امور کشاورزی و یا در مناطق بی آب با حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق از آن ها استفاده می شود.

همانطور که می دانید آب از عناصر حلال به شمار می آید و بعضی از مواد را در خود حل می کند.

وقتی آب در لایه های مختلف زمین رسوب می کند، هرگاه به رگه های معدنی برسد، املاح کانی قابل حل را در خود جذب و حل کرده، به همراه می برد و اغلب به صورت چشمه سارهای معدنی نمایان شده، در روی زمین جاری می گردد.