نکات مهم در زمان شستشو موی سر

یکی از دلایل تجویز شستشوی یک روز در میان سر، بررسی مقدار ریزش مو استوار است، به این صورت که، ما با آزمایشات و مشاهدات مکرر در امور ریزش موی افراد مختلف به این نتیجه تجربی دست یافته ایم، که اشخاصی که در شستشوی سر خود از روش یک روز در میان، دو مرتبه شستشوی پوست و موهای سر پیروی نموده، از مواد شوینده گیاهی مناسبی برای این امر سود می جویند، نسبت به کسانیکه از این رویه متابعت نکرده، از هر نوع صابون و شامپویی برای شستن سر استفاده می کنند، ریزش موی طبیعی یا غیر طبیعی کمتری دارند. چرا که، یکی از عوامل مهمی که، باعث ریزش مو می گردد، عدم توجه به شستشوی بموقع و منظم سر و رعایت نکردن بهداشت این عضو است. بدینترتیب که، این عامل باعث آلوده بودن پوست سر به شوره ، چربی زیاد و مواد مضر دیگر در اکثر اوقات می باشد، که نتیجتاً موجب نامساعد بودن محیط، برای فعالیتهای طبیعی پوست و موهای سر و مختل شدن روند طبیعی اعمال حیاتی آنهاست. بطبع در چنین محیطی، موها رشد و دوام کافی نداشته، زودتر از موعد می ریزند (ریزش غیرطبیعی) بعلاوه، عامل نامبرده غالباً باعث بروز ناهنجاریهای همچون خارش در پوست سر می شود که خود تشدید کننده ریزش غیر طبیعی موها می باشد.

گاهی اوقات نوبت شستشوی سر بر طبق جدولی زمانی و پریود 48 ساعتی فرا می رسد، ولی امکانات و شرایط لازم و مطلوب شستشوی سر مانند کمبود زمان و نبودن فرصت، عدم دسترسی به حمام و در اختیار نداشتن آب گرم (با درجه حرارت مناسب) و .... برای فرد وجود ندارد.

در این وضعیت چه باید کرد آیا باید تا فراهم شدن امکانات لازم و کافی، منتظر ماند و صبر نمود؟ یا اینکه باید با حداقل امکانات قابل دسترسی، شستشوی سر را انجام داد؟ در اینجاست، که اولویت به شستشوی پوست سر و موها طبق زمانبندی ویژه یاد شده داده می شود، نه به امکانات و شرایط مناسب.

در صورت قرار گرفتن در چنین موقعیتی می توان با رعایت فاصله زمانی 48 ساعتی شستشوی سر و بدون در نظر گرفتن شرایط لازم و جدول حرارتی آب (مناسب با شرایط پوست و موهای سر) سر را با صابون گیاهی مخصوص سر دو مرتبه (طبق قاعده) شست، و حتی اگر هیچگونه ماده شوینده مناسب در دسترس نباشد، می توان به شستشو با آب تنها و فاقد درجه حرارت مناسب اکتفا نمود.

ذکر این دستورالعمل های ویژه مواقع اضطراری نشانگر آن است، که ضرر شستشوی سر بدون امکانات کافی و در شرایط نامطلوب بمراتب کمتر از عقب افتادن زمان شستشوی پوست و موهای سر می باشد و بدین وسیله اهمیت و حساسیت این زمانبندی خاص مشخص تر می گردد.

ما زمان خاص این شستشو را، بنا به دلایلی که در زیر ارایه خواهد شد، اولین ساعات صبح، در نظر گرفته ایم. تجربه نشان داده است، که در طول شبانه روز، موقعی بهتر از این زمان، برای انجام شستشوی سر نمی توان یافت، و اما چرا؟ باید دید، که در این مقطع زمانی از شبانه روز، وضعیت موها و شرایط بدنی چگونه است