بهداشت پوست سر و موها

نظافت و بهداشت فردی، در سرحوله زندگی انسان جایگاه ویژه ای دارد، و لازمه زندگی می باشد و بدین جهت است، که نظافت را بخشی از ایمان دانسته اند.

بنا به اظهار ایرون لوبو ، متخصص معروف پوست، بهداشت سر، اولین پیش نیاز برای کسی است، که می خواهد موهای سالمی داشته باشد.بطوریکه، حتی تمیز نگهداشتن مو به تنهایی (بدون درمان) می تواند، تا حدودی جلوی ریزش موها را بگیرد، و از طرفی، اقدام به درمان موها، بدون رعایت اصول بهداشتی برای پوست سر و مو، نتیجه لازم را بدست نخواهد داد.

بطور کلی یکی از مهمترین راههای سلامت، ایجاد و مراعات بهداشت کامل است. در صورت نبود بهداشت و نظافت ، سلامت واقعی معنای خود را از دست می دهد، از اینروست، که تلاشهای بسیاری برای تهیه مواد پاک کننده، صورت گرفته است؛ که در میان آنها، صابونها و شامپوها، از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

برای اینکه موها، بخوبی رشد کرده تقویت شوند لازمست، که پوست سر همیشه تمیز بوده، خون کافی به پوست سر برسد. فزون بر تمیز نگهداشتن پوست و موی سر، اقدامات دیگری مانند تغذیه کافی نیز، لازمه این امر می باشد.

مو داشتن، کافی نیست، آری تنها داشتن مو ، کافی به نظر نمی رسد، بلکه باید موها زیبا، درخشان، مقاوم و کاملاً سالم باشند. برای تداعی این سخن، باید نخستین توجه را، به نظافت موها مبذول داشت.

موها و پوست سر، خیلی زود، گرد و غبار و کثافات را بخود جذب می کنند، که این عوامل مزاحم، با چربی پوست سر عجین شده و معجون زیان آوری را میسازند. در چنین محیطی، میکروبهای مختلف و مخرب، امکان نشو و نما پیدا می کنند. در ضمن، باید سموم و مواد مصرفی را، نیز که از راه مسامات پوست، بخارج تراوش میشوند، و بجمع آنها می پیوندند، در نظر داشت.

بنابراین، برای تأمین سلامت موها و پوست سر، علاوه بر روزی 3 الی 4 بار برس زدن به موها و یا شانه کردن آنها، لازمست، که محیط سر، از ترشحات غدد چربی و عوامل مزاحم، که روی پوست جمع می شوند، پاک گردد.

این منظور و هدف را شستشوی موهای سر می گوییم، که علی الاصول با شامپو کردن و یا صابون زدن موها، همراه است.