نکاتی در ارتباط با شستشوی سر با شامپو

شامپوهای شیمیایی

شامپوها، معمولاً فاقد مواد قلیایی بوده، غالباً بصورت مایع با فرمولی از ترکیب تگزاپون، آب، و اسانس تهیه عرضه می شوند. این فرآورده در جریان جنگ جهانی دوم (1945-1940)، به جهت رفع کمبود مواد چربی لازم برای ساخت صابون و ساخت پاک کننده ای بدون معایب صابون ، ابداع شد.

شامپو زدن به سر :

استدلاولر مؤلف کتاب راز جلوگیری از ریزش مو، در این کتاب، در مورد شستشوی سر با شامپو چنین می گوید :

هرچند، بعضی از متخصصین اعلام می دارند، که شامپو زدن به سر، خوب نیست، ولی عده ای از دارندگان تخصص نیز ، براین معتقدند، که موهای چرب به هفته ای دو الی سه مرتبه شامپو زدن نیاز دارند. برخی برای موهای چرب، حتی هر روز شامپو زدن را توصیه می کنند.

بعضی از صاحبنظران، که مخالف شستن سربا آب بسیار گرم و صابون شامپو هستند، چنین اعلام می دارندکه این قسم شستشو، باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر شده، موجب قلیایی شدن حالت آن می شود که این وضعیت، عامل بوجود آوردنده شوره سر است. آنها معتقدند، ه شستشوی روزانه سر با آب معمولی (نه گرم) باعث تمیزی پوست سر خواهد شد. آنها می گویند، که هرچند دارندگان موهای چرب، به حرفهای ما اعتنا نکرده، موهایشان را با شامپو خواهد شست، پس بهتر است، که موهایشان را با شامپو ی اسید دار بشویند.

اگر شامپوی تجارتی میخرید، بهتر است، بهنگام استفاده، آن را رقیق کرده، آنگاه سر را با آن شستشو دهید، زیرا شامپوهای تجارتی اغلب حالت قلیائی داشته، رقیق کردن کامل آن ها باعث تضعیف این خاصیت قلیایی می شود.

البته، مطالب بالا نقل قول از کتاب یاد شده می باشد، و تحقیقات و تجربیات ما مؤید آن نیست، شامپوهای تجارتی و شیمیایی، انواع متنوع و گوناگونی دارند