عواقب استفاده ناصحیح از برس

مسئله دیگری که توجه به آن، حائز اهمیت است، برس کشیدن به نحو ناصحیح آن، بر موها بخصوص بالای سر است.

بویژه که در حمام و بیرون از آن هم برس پلاستیکی تختی را در دست گرفته، و با قدرت هرچه تمامتر بر بالای سرخود بکشند این عمل را می توان به عمل سمباده کشیدن بر روی صفحه فلزی تشبیه کرد وقتی علت این رفتار خشن و ناهنجار را که با موهای سر می شود، سوال می کنیم می گویند: که از این طریق می خواهیم خون بیشتر به بالای سر برسد، و موهایمان تقویت گردد.

باید بگوئیم، که انجام این عمل خشونت زا که بعضی از مردان، بر سر موهای خود می آورند، نه تنها موهای سر را تقویت نمی کند، بلکه صدمات جبران ناپذیری هم بر سطح فوقانی سر وارد می سازد، که عواقبی همچون طاسی در پی خواهد داشت.

بازهم در این باره به توضیح بیشتر می پردازیم :

چنانکه می دانیم، پوست بدن آدمی از 5/1 تا 5/2 میلی متر ضخامت دارد، که این اندازه در قسمتهای مختلف بدن فرق می کند.

اگر میزان حساسیت پوست سر را، با آن ضخامت کم در نظر گرفته و سپس به زبری و خشنی برس و به شدت برس کشیدن هم نظری افکنده شود، آنگاه منصفانه تأئید خواهد شد. که هیچ رابطه ای بین پوست لطیف و حساس و زنده و برس زبر و خشن نمی تواند وجود داشته باشد و با چه منطقی می توان قبول کرد، که این عمل صحیح می باشد؟

توضیح این که پوست بدن از سه لایه نازک تشکیل شده یافته است، که سطح طبقه بالایی لایه مرده، زیر آن لایه زنده، و بخش زیرین لایه زاینده است.

و وقتی که برس مصنوعی قوی با شدت زیاد بر پوست ضعیف و لطیف سر کشیده می شود، این عمل باعث می گردد، که در وهله ی اول، لایه مرده خارجی پوست از بین برود، که از بین رفتن این لایه هم سوزش به وجود می آورد، زیرا که لایه مرده سطحی پوست عصب ندارد، ولی با از بین رفتن آن براثر برس کشیدنهای زیاد نوک دندانه های برس به لایه ی میانه، یعنی لایه زنده تماس پیدا می کند، چون این لایه دارای عصب است درد کاملاً احساس می گردد و این خود نشانه ی آن است، که لایه مرده سطحی پوست سر از بین رفته است و دندانه های برس با نقاط حساس قسمت لایه زنده برخورد می کند و با از بین رفتن لایه مرده سطحی پوست، راه برای ورود هرچه بیشتر میکروبها و عوامل بیماری زا، مهیا می گردد.

چون بعضی آقایان این کار را انجام می دهند، و معمولاً هم این عمل بالای سر صورت می گیرد، بدین جهت صدمه نهایی نیز بر بالای سر وارد می شود، که نتیجتاً این قسمت از موهای سر از ریشه صدمه دیده، موجبات ریزش شدید موها را در این قسمت فراهم می سازد، و مالاً طاسی در این قسمت از سر، بیشتر مشاهده می شود.

در حالی که آقایان به عارضه طاسی بالای سر دچار می شوند، خانمها قاعدتاً کمتر به این مسئله دچار می شوند، زیرا که آنها اینکار ناهنجار را انجام نمی دهند.