علت ریزش مو در طرفین سر خانمها

با بالا رفتن سن ، بیشتر موها سیکل رشد خود را ناقص انجام داده، موهای کمتری به چرخه رشد دوباره می رسند و نتیجتاً در این سنین موهای سر رو به کم شدن می نهند، که این حالت معمولاً در آقایان بیشتر از خانمها دیده می شود.

ریزش مو میان خانمها و آقایان تفاوت بسیار زیاد دارد.

دلایل مقنع و مبرهنی در جهت اثبات این مسئله در دست است، که نشان می دهد، بطور کلی ریزش موی خانمها بیشتر طرفین راست و چپ سر شامل می شود، و اگر دقت و کنجکاوی بیشتری معمول گردد، به روشنی مشخص خواهد شد، که موهای قسمت راست سر خانمها زودتر شروع به ریزش نموده، و بطور مستمر از همین ناحیه به ریزش خود ادامه می دهد.

در مورد خانمهایی که مشاغل دوگانه دارند، یعنی هم دارای کار اداری و یا صاحب شغل آزاد هستند، و هم امور خانه داری برعهده آنهاست ریزش مو، در طرفین سر بیشتر محسوس می باش، کارهای طاقت فرسای آنها و توجه نکردن و یا متوجه نشدن باعث می شود، که ریزش موی این قبیل افراد آهنگ تندتری داشته باشد، و این ریزش نیز بیشتر در طرفین سر است، تا بالای آن.

در کشورهایی همچون هندوستان، مکزیک، و ممالک آفریقایی که پیشرفته نیستند مردم (به خصوص خانمها) حتی در سنین پیری و سالخوردگی نیز رشد موها را حفظ می کنند، اما در کشورهای پیشرفته مثل آلمان ریزش موی خانمها به مراتب بیشتر از آقایان است به طوریکه اکثر خانمهای سالخورده آلمانی به علت از دست دادن موها از کلاه گیس استفاده می کنند.

برای اینکه خانمها بهتر متوجه این موضوع شوند، طریقه ساده ای را برای آزمایش شخصی پیشنهاد می کنیم:

موهای سر را خیس کرده و جلوی آئینه ایستاده، آنگاه از هر دو سمت یعنی از جپ و راست موها را بلند نموده ، سپس با دقت و باریک بینی در آئینه نگریسته لابلای آنها را بازبینی نمایند.

پس از این بررسی متوجه خواهند شد که تعداد قابل ملاحظه ای از موهای طرفین سر، بویژه قسمت راست آن ریخته شده است، که خالی بودن جای آنها نیز به خوبی محسوس می باشد و شاید بعد از مدتی تفکر تازه متوجه خواهند شد که در این حد فاصل زمانی که ریزش موها آغاز شده، به علت بی توجهی یا بی علاقگی از پیدایش این عارضه بی خبر بوده اند!

حال که با چنین آزمایش ساده ای، میتوان متوجه حقیقت موضوع شد، باید دانست که چه عواملی دست به دست هم داده و موجبات ریزش موهای طرفین راست و چپ سرخانمها و یا قسمتی از بالای سر آنها را فراهم ساخته اند؟

لازم به تذکر است که غالباً در اکثریت قریب به اتفاق مردم اعم از خانمها و بچه ها و یا مردان من خالی دو سمت سر، یعنی شقیقه ها دیده می شود، و عمومیت آن، چنان است که حالت یک امر عادی را پیدا کرده است.

پژوهش های چندین ساله ما نشان می دهد که مشکلات و صعوبات ناشی از شهرنشینی، یکی از اساسی ترین و مهمترین عواملی است، که رابطه مستقیم با فرو ریختن مو از طرفین چپ و راست سر (شقیقه ها) دارد، به همین جهت نیز این ریزش درصد بسیار بالایی را در میان شهرنشینان دارد.