کندن موها عامل تشدید ریزش موها

موهای سر دارای عمر طبیعی می باشند، و پس از گذراندن عمر خود یکی پس از دیگری شروع به افتادن نموده، جای خود را به موهای تازه ای می دهند، که روئیدن را آغاز کرده اند. این جابجایی طبیعی متدرجاً صورت می گیرد، و موهای تازه وظایف ارگانیک خود را همانند موهای قبلی انجام می دهند. این ریزش که اصطلاحاً آن را ریزش طبیعی می گوئیم، متضمن هیچ نوع خطری نیست، بلکه به پیروی نظام عمومی و قوانین حاکم بر پایداری جسم انسانی، امری طبیعی و لازم نیز می باشد.

اما مسئله ای که در این بحث لازم است، روی آن تأکید کنیم، عادات بی موردی است، که برخی ها به آن معتاد می شوند،که به مواردی از آنها اجمالاً اشاره خواهیم کرد :

  1. گاهی دیده می شود، بعضی ها عادت کرده اند، که بدون هیچ دلیل و علتی همیشه دستشان را به لابلای موهای سر فرو برند، و مشغول کندن موهای سر خود شوند، که این عمل به تدریج به صورت یک نوع عادت زشت و زیان آور در می آید.
  2. چنین عادتی که کاملاً غلط و مردود می باشد، باعث ریزش غیر طبیعی موهای سر می شود. اگر مو به طور طبیعی بریزد، خود جایگزین سازی را بطور طبیعی انجام می دهد، ولی چنانچه به عمد کنده شود، و این عمل مستمراً ادامه یابد، باعث از بین رفتن موهای سر شده، و شخص را به کم مویی دچار می نماید.
  3. کندن مو به طرق مختلف صورت می گیرد. گاهی اوقات شخص با انگشتان دست این عمل را انجام می دهد، و گاهی نیز به وسیله وسایل آرایش به اینکار دست می زند.
  4. گاهی نیز مشاهده شده است، که بعضی از آقایان ظاهراً با این باور که خون بیشتری به پوست سر برسد، با برس سیمی یا پلاستیکی به جان موها و پوست سر می افتند، و بطور خشن و محکم شروع به برس کشیدن می کنند. که در واقع با این عمل شروع به کندن موهای سرخود به شکلی خاص می کنند. این عمل نتایج و خیمی به دنبال دارد، از جمله کنده شدن پی درپی موها که باعث ضعف آنها شده، و کار به جایی می کشد، که دیگر ریشه موها استحکام و مقاومت طبیعی خود را از دست می دهند، و قادر به تولید مو نمی باشند.
  5. در میان برخی بانوان و چه بسا اکثریت آنها دیده شده است، که به هنگام میزامپیلی موهای خود، از برسهای گرد مخصوصاً از نوع پلاستیکی آن استفاده می نمایند، بدین ترتیب که موها را بدور برس پیچیده، سپس می کشند. انجام این عمل هم، سلامت موها را جداً به خطر انداخته، و باعث تضعیف آنها می شود، و تکرار آن ریزش موها را به دنبال می آورد. و نهایتاً شخص را به کم مویی و بی مویی می کشاند.از اینروست که توصیه می کنیم، بهتر است، از چنین اعمالی که هستی موها را به مخاطره می اندازد، خودداری شود، تا موها سیر تکاملی خود را بطور طبیعی و برحسب قانون آفرینش بپیمایند. زیرا در اینصورت هم موها سالم و سلامت می مانند، و هم با آسودگی خاطر از مزایای موهای سالم برخوردار می شویم.
  6. همانطوریکه در بحث های پیشین میز توضیح دادیم، ریزش مو بطور طبیعی یک امر حیاتی است، و این تجدید حیات طبق نظامات آفرینش صورت می گیرد، و با مرگ طبیعی موها ، نورسته های تازه نفسی جایشان را می گیرند، ولی اگر بخواهیم با اشتباهات عمدی و غیرعمدی خود، ریزش طبیعی موها را به ریزش مصنوعی و غیرطبیعی بدل کنیم، تیشه به ریشه ی سلامتی موها زده ایم.

کندن بی رویه موها بهرشکل و صورتی که باشد باعث انهدام تدریجی آنها خواهد شد.