sk3مه شو: تصور کنید دو نفر دقیقا دارای یک نوع DNA باشند و پوست آنها کاملا شبیه به هم باشد. یک نفر از آنها سیگاری است و حمام آفتاب می گیرد و دیگری از هر دوی آنها اجتناب می کند. با این تفاسیر آیا تفاوتی در پوست آن دو نفر خواهیم دید؟ بله.

یک تیم از پزشکان متخصص به رهبری Bahman Guyuron ؛ جراح پلاستیک از دانشکاه کیس وسترن رزرو، به تجزیه و تحلیل 186 عکس از دوقلوهای همسان پرداختند که در جشنواره روز دوقلوها در اوهایو شرکت داشتند.

دوقلوها پرسشنامه ای دقیق نیز در مورد زندگی و عادات روزانه خود پر کردند.

آن دسته از افرادی که سیگار می کشیدند و ساعات زیادی را خارج از منزل و در معرض نور آفتاب بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب گذرانده بودند، نسبت به خواهر یا برادر دوقلوی خود که اهل سیگار و برنزه کردن پوست خود توسط آفتاب نبودند و از کرم های ضد آفتاب استفاده می کردند، چند سالی پیرتر به نظر می رسیدند. پوست آنها دارای خطوط نازک بیشتر، چین و چروک های عمیق تر و لکه های پوستی بیشتری بود.

این جراح پلاستیک بیان می کند که قرار گرفتن مداوم در معرض نور آفتاب، پوست را خشن، لکه دار، زبر و خشک می سازد. از طرفی سیگار نیز موجب چین و چروک زودرس پوست می شود.

1- سیگار نکشید:

نه فقط به خاطر سلامتی کل بدن خود، بلکه حداقل به خاطر داشتن ظاهری زیبا و سالم از کشیدن سیگار اجتناب نمایید.

2- ضد آفتاب:

حتی در روزهای ابری نیز از کرم های ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر با طیف گسترده ای استفاده نمایید که پوست را در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند. زمانی که خارج از منزل هستید، هر 2 تا 3 ساعت یکبار کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنید.

3- رتینوئیدها:

رتینوئیدها، منافذ پوست را باز می کنند، آکنه ها را از بین می برند، خطوط ریز صورت را کاهش می دهند، باعث افزایش تولید کلاژن می شوند، کک و مک های قهوه ای را روشن و کم رنگ می کنند و پوست را بهبود می بخشند. رتینوئیدها، تنها تحت نام هایی خاص و با نسخه پزشک به فروش می رسند

دکتر "پل فریدمن" در این زمینه می گوید: " رتینوئیدها، پایه و اساس هر رژیم ضد پیری موضعی می باشند. " وی توصیه می کند که مردان و زنان در آغاز دهه 20 سالگی خود، بخشی از رتینوئیدها را در رژیم غذایی شبانه خود قرار دهند.

حرکت نزولی استفاده از رتینوئیدها این است که در ابتدا امکان دارد منجر به خشکی، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست گردد. با مقدار بسیاری کمی ( به اندازه یک نخود) از آن شروع کنید. استفاده از آن را بسیار آرام و با مقدار بسیار کمی آغاز نمایید. شب دوم یا سوم، پوست شما می تواند خود را با مواد تشکیل دهنده قدرتمند آن تنظیم کند.

4- مراقبت از پوست را آسان بگیرید:

استفاده بیش از حد محصولات مراقبت از پوست، بزرگترین اشتباه مردم در مراقبت از پوست است. صرف نظر از فواید محصولات مراقبت از پوست، مقادیر زیادی از مواد مختلف تشکیل دهنده آنها می توانند محرک های پوست باشند.

دکتر فریدمن در این باره می گوید: " محصولات موردنیاز برای زیبایی پوست، عبارتند از: یک پاک کننده ساده، کرم ضد آفتاب، مرطوب کننده و یک رتینوئید یا رتینول".

5- به محصولات مورد استفاده خود برای مؤثر واقع شدن، زمان بدهید:

تغییر محصولات زیبایی هر چند هفته یکبار، می تواند نتیجه ای معکوس داشته باشد. اجازه دهید لوله یا بطری محصولات مراقبت از پوست شما به اتمام برسد و پس از دیدن نتیجه آنها، تصمیم به تغییر یا عدم تغییر آنها بگیرید. فقط در مواردی که پوست شما به خاطر محصول مورد استفاده دچار قرمزی، تورم و یا سوزش شد، سریعا استفاده آن را متوقف نمایید.

6- عادات روزانه سالم داشته باشید:

روز خود را با میوه ها و سبزیجاتی مانند انبه، زغال اخته و اسفناج شروع کنید.

2- از غذاهای فراوری شده اجتناب نمایید.

3- اقدام به خرید سبزیجات و میوه های تازه کنید.

4- روزانه از تمارین یوگا استفاده نمایید.

5- خواب کافی (7 تا 8 ساعت) داشته باشید.

داشتن زندگی متعادل منجر به داشتن بهترین پوست می گردد.