لوسیون محافظ و روشن کننده پوست

مواد اولیه :

1 ق.چ. سفید آب روی اکسید دوزنگ) 2 ق.غ. گلیسیرین

6 ق.غ. آب مقطر

طرز تهیه و مصرف :

مواد را خوب مخلوط کرده در شیشه ای بریزید، قبل از مصرف شیشه را تکان بدهید. هنگامی که می خواهید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید از این لوسیون به نقاطی که در معرض نور آفتاب قرار می گیرند بمالید و نیم ساعت بعد آن را با آب سرد بشوئید.

فواید : این لوسیون محافظ پوست و روشن کننده می باشد.

رنگ پوست ژنتیکی است یا اکتسابی؟

رنگ پوست ژنتیکی است. در اروپا رنگ پوست افراد معمولا روشن، در خاورمیانه متوسط و در آفریقا تیره است. هر چه آفتاب در منطقه‌ای بیشتر باشد، ملانوسیت‌ها فعالیت بیشتری دارند و در نتیجه رنگ پوست مردم آن ناحیه تیره است. البته این تیرگی بی‌دلیل هم نیست؛ نور آفتاب به پوست صدمه می‌زند و تولید بالای ملانوم، از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند.
آیا از کرم‌های روشن‌کننده می‌توان برای روشن کردن یک یا دو درجه‌ای رنگ پوست استفاده کرد؟
نه، تبلیغ این نوع کرم‌ها همراه با عکس هنرپیشه‌ها و تغییر رنگ پوست آنها در اینترنت، فقط برای فروش آنهاست. عکس‌ها فتوشاپ است و یا حتما همراه این کرم‌ها از ترکیبات دیگری استفاده شده است. کارخانه‌ها، مخصوصا در کشورهای جهان سوم که می‌دانند داروها بدون نسخه فروش می‌رود و مردم بیشتر به خوددرمانی علاقه دارند، از این روش‌ها سوءاستفاده می‌کنند.
پس کرم‌های روشن‌کننده کجا کاربرد دارند؟
گاهی رنگ‌سازی در قسمت‌هایی از پوست که در معرض نور آفتاب است، مثل پیشانی، گونه و چانه به دلایلی مثل اختلال‌های هورمونی، مصرف قرص‌های ضدبارداری یا برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای اعصاب افزایش می‌یابد. در این شرایط حتی ممکن است پوست در اثر مواجهه کم و کوتاه‌مدت با آفتاب در قسمت‌های برجسته دچار تیرگی موضعی شود و لک بیاورد. برخی داروها و کرم‌های موضعی افزایش رنگ‌سازی را کاهش می‌دهند و باعث برگشت پوست به رنگ طبیعی می‌شوند.
اینها همان کرم‌های روشن‌کننده پوست هستند که در داروخانه فروخته می‌شوند؟
بله و اولین و مهم‌ترین آنها کرم‌های حاوی هیدروکینون است. مونوبنزن‌ها هم ترکیباتی هستند که ملانوسیت‌ها را از بین می‌برند و باعث سفید شدن پوست می‌شوند، اما مصرف آنها فقط به افرادی که ویتیلیگو (برص یا لک و پیس) دارند، توصیه می‌شود.
لوسیون گیاهی محافظ و روشن کننده پوست